Daily Archives: 8. Juna 2023.
Emili Dickinson – Pjesma 1182
I Pročelje i Začelje
Sjećanje – ko Kuća – ima –
A i Tavan isto tako
Sa Smećen i Miševima.
Zatim Podrum dublji nego
Što i jedan Zidar sanja –
Pripazićeš da Dubina
Njegova nas ne proganja
Bijaše dobri Čovjek zvani Ja,Konj
Bijaše dobri Čovjek zvani Ja,Konj
Milostivi mu tokom života podari mnogo radosti i ljubavi
da tu dobrotu skoro nije mogao prtiti.
Tuga i bol ga slamali i oplemenjivali.
Nakon vremena,umoran od darova i davanja
poželio kutak mira ,ljubavi i ljepote,uz Njegovu pomoć.
Poslaše mu anđela.Tko je on da se buni.
Dodirom djeteta u oblacima nasta čarolija.
Pomisli da je grijeh tražiti još,
ali tko je on da odlučuje o tome.
Opraštajući se od nje u osvit,
oslobođen nemira polako gre.
u susret sutonu ,oceanu Tišina i sni
Oproštaj od sleđene rijeke?
Konačnost najpravije ljubavi ?
Tko da zna…
Ljubav je uvijek tajna
Elvis Presley – O sole mio / It's now or Never / Lyrics – Prevod na Bosanski jezik
Its now or never
It's now or never,
come hold me tight
Kiss me my darling,
be mine tonight
Tomorrow will be too late,
it's now or never
My love won't wait.
When I first saw you
with your smile so tender
My heart was captured,
my soul surrendered
I'd spend a lifetime
waiting for the right time
Now that your near
the time is here at last.
It's now or never,
come hold me tight
Kiss me my darling,
be mine tonight
Tomorrow will be too late,
it's now or never
My love won't wait.
Just like a willow,
We would cry an ocean
If we lost true love
And sweet devotion
Your lips excite me,
Let your arms unfight me
For who knows when
Well meet again this way
It's now or never,
Come hold me tight
Kiss me my darling,
Be mine tonight
Tomorrow will be too late,
It's now or never
My love wont wait.
To je sada ili nikada
To je sada ili nikada
Dođi i zagli me čvrsto
Poljubi me draga
Budi moja večeras
Sutra će biti već kasno
To je sada ili nikada
Moja ljubav ne želi čekati
Kada sam te prvi put ugledao
Sa tako blagim osmjehom
Moje srce je bilo zarobljeno
Moja duša se predala
Potošio sam ceo život
Čekajući pravo vreme
Sad kada si tako blizu
Vreme je postalo večnost
To je sada ili nikada
Dođi i zagli me čvrsto
Poljubi me draga
Budi moja večeras
Sutra će biti već kasno
To je sada ili nikada
Moja ljubav ne želi čekati
Baš kao vrba
Mogli bi smo isplakati okean
Ako izgubimo iskrenu ljubav
I slatku odanost
Tvoje usne me uzbuđuju
Zagrli me čvrsto
Ko zna kad ćemo se
Opet sresti opet na ovom putu
To je sada ili nikada
Dođi i zagli me čvrsto
Poljubi me draga
Budi moja večeras
Sutra će biti već kasno
To je sada ili nikada
Moja ljubav ne želi čekati
Jadranka Stojaković – Sve smo mogli mi / Song – Lyrics
Sve smo mogli mi
Ref.
Sve smo mogli mi da je duzi bio dan
Da si naso ti za me malo vremena
Sve smo mogli mi, da si samo htio ti
Biti njezan kao nekada.
Kako naci put koji vodi to tebe
Kako naci mir kad je svega nestalo
Sve smo mogli mi, da si samo htio ti
Bit njezan kao nekada.
Nikoga nema u praznom gradu
Ulice moje korake kradu
I ja kao sjena sad lutam
U tvome srcu padaju kiše
i sve se naše polako briše
Iz svijeta tvog
Sve smo mogli mi da je duzi bio dan
Da si nasao za me malo vremena
Sve smo mogli mi, da si samo htio ti
Biti njezan kao nekada.
U tvome srcu padaju kise
I sve se nase polako brise
Iz svijeta tvog.
Vikont Anri Mari Rejmon de Tuluz-Lotrek Monfa -IX Poglavlje zapisa L.P. u Poglavlja
IX. Poglavlje
Tužni smotanko ili raskalašni čovječuljak
Vikont Anri Mari Rejmon de Tuluz-Lotrek Monfa je bio jedan od najeksponiranijih građana Pariza i Monmartra ( posebno) u svoj njihovoj opscenoj dekadentnosti .
U ovom poglavlju će biti riječ o drugom aspektu te jedinstvene simbioze.
U očima Francuza Pariz je uvijek bio velegrad , ili grad svjetlosti kako ga je nazvao pisac Anatol Frans . U njemu se vijekovima sve vrtilo oko Lujeva , Versaja , Trokadera , Luvra i Jelisejskih polja .
U Parizu je pučanstvo 1794. godine revolucijom srušilo Luja XVI a time i Kraljevinu . Mi nećemo kriviti čudesnu Mariju Antoanetu za slom kraljevine iako je bila u opravu kad je rekla :
” Ako nemaju hljeba , nek jedu kolače.”
I mi to savjetujemo svjetskom pučanstvu. Antoaneta je samo dala mig puku da nešto nije u redu . Ako nemaju hljebe , a ni kolača , onda su sami sebi krivi što podnose takvo stanje. Niko im ništa neće pokloniti . Čak šta više moćnici će uzeti i poslijednju koricu iz usta.
Jedina krivica Marije Antoanete je bila što je tu izreku vrlo često i vrlo napadno ponavljala. I narodu se prosvjetlilo . I jedan od prvih nakana razularene mase , željne i hljeba i igara ; je bilo skraćivanje visina Luja XVI i Marije Antoanete barem za omjer glave.
Slavu prve velesile Francuska je napokon ugrabila sa Napoleonom Bonapratom i njegovim trijumfima .
E sad , u tom kolopletu između nestanka i bezuspsješne retstauracije novog imperija i dolasku novih “prosvjetiteljskih ” vremena , i za pučanstvo neusopjelog pokušaja izlaska iz milenijske bijede stvorio se vakum.
Monarhija je zbačena , ali aristokrati nisu ukinuti. Neki su se snašli u buržoaskim ujudurmama , neki . Buržujska klasa , uglavnom tanjih krvnih zrnaca plave boje .
Pred sam kraj života, Tuluza-Lotreka roditelji smještaju u psihijatrisku bolnicu da se liječi od alkoholizma. Tu nastaju mnogobrojne skice na temu cirkusa i oćenito slabije potkovani sa kuluturom i umjetnošću , ali i tajnama života. I kao što obično biva gladež pokušava vjekovnu glad nadomjestiti , odmah i sada.
I nekako sav taj silni konglomerat plemstva , buržuja , novopečenih i osiromašenih bogataša , ali i lumpen proleterijata , jada i bijede se slio u okrilje grada Svjetlosti tvoreći ga glavnom nekropolom prošlih vremena , ali i veličanstveniom centrom umjetnosti svih provinijencija.
Davno prije toga je shvatio da je život lutajući i vrlo prolazni cirkus . Ponekad sa vrlo tragičnim , slučajnim ili namjernim obratima i poslijedicama , ali i sasvim izvjesnim krajem.
Tuluz – Lotrek je imao jednu kosmopolitskum osobinu : nikad nije zanemarivao ljude oko sebe.
Nama je ostala prica o slikaru-patuljku,veselog duha , koji je dozvolio da se svjetina ( brutalno?) ismijava na njegov račun , da bi je on ismijavao i ponižavao na svoj način.
Tuluz Lotrek – slikar koji je šarmom osvajao žene . I novac je tu imao ulogu , ali u prvobitnoj fazi . Poslije se pučanstvo naviklo na njegovo prisustvo . I ako je u početku njegovih pariških dana , bilo neke odbojnosti ili gnušanja prema njegovom nakaznom klaćenju i disproporciji tijela , ali i evidentnoj ružnoći ,kao poslijedicu bolesti .
Da , Ririjeva izrazita ružnoća jeste poslijedica bolesti. Nesnosni bolovi koje je trpio su izobličili njegovo lice , na kojem je vremenom neuredna i ružna brada krala i ono malo plemićke plemenitosti koje je u djetinjstvu imao.
Anri je važio za veoma senzibilnu i empatičnu osobu. Tokom odrastanja, majka ga je ohrabrivala da slika. Sa njegovih navršenih osam godina su se preselili iz prekrasnog i bogatog markiževskog imanja Albija , pokraj Tuluza u Pariz.
Vječito naslonjen na mnogo jastuka , postavljenih da mu olakšaju bol , slikao je karikature i garfike konja. Njegov dar je primjeće i dobio je učitelje slikanja. Ispostaviće se , taj dar ga je odveo u ralje dekaentnog svijeta pariške boemštine i razvrata, I u prepranu smrt.
Kad je znat usavršio , život mu se sveo na slikanje i provod po noćnim klubovima . Sve više mu je nedostajalo vremena i kontrole . Druženja sa kurtizanama , i što ne reći prostitukama , opijanje sa vodećom umjetničkom ergelom Pariza , i uživanje u tada jako popularnom apsintu u nevjerovatnim količinama , do granica iznemoglosti su ga vodile u propast.
Da li je bilo namjere u tome , ili se jednostavno mali kepec izgubio u slavi predvodnika jednog vremena , jedne izopačene sredine i prepuštanje stihiji. Tko će ga znati?
I šta je uopšte dekadencija i izopačenost? Ko će povući grnaice izmeću normalnosti i raskalašnosti . Javno ispoljene nemoralnosti i prikrivenih dešavanja u raskošnim damskim salonima visokih krugova ,gdje su ” muze ” mecenisale umjetnost tog doba.
Te razlike , te prikrivene , ali ipak jasno povučene linije između “čistoće ” ,i infantilnosti malograđanštine i “užasnog” , inkrimirajućeg ponašanja polusvijeta boema i umjetnika , su bili, vjerovatno oni zamajci koji su tjerali Tuluz Lotreka da srlja iz dana u dan , ili bolje rečeno iz noći u noć . Da li je upravo ta hipokrizija viših slojeva , to snažno osjećanje opšte nepravde u svijetupostalo izvor neiscrpne snage za rad .
Generacija umjetnika prije Tulu Lotreka i postimpresionista se uspjela usprotiviti strogom likovnom akademizmu zacrtanih u salonima i ateljeima namjenjenih i podređenih ukusu visoke klase. Pobuna impresionista je bila vrlo jasna i zbog toga je polučila uspjeh. Umjetnost je izvedena na ulice , u parkove , u noćni žibvot i mešu siromašne. I oslobodi klišea i slikanja i školovanja isključivo ateleja i “škola” slikarstva , koja prepisujujući moduse vivendi jedne od drugih , ateljeu. Te zasluge pripadaju impresionistima , od kojih je Tuluz Lotrek najviše naučio .
Mladi umjetnici poslije njih, među kojima i Tuluz Lotrek učinili su jos veću revoluciju. Oni su među svoje motive uvrstili scene iz takozvanog “polu svijeta”. Slikao je život u Mulen Ružu i drugim pariskim kabareima i pozorištima, kao i život u bordelima koje je toliko često posjećivao da su mu postali drugi dom . U njima se i zarazio sifilisom jednim od sva fatuma njegove smrti . Sifilis i raskalaš život.
Smatrao je da žene moraš poznavati da bi ih naslikao a da bi ih poznavao moraš provesti sa njima intimne trenutke. Normalno u svemu tome lom obje bedrene kosti u dobi od 13 i 15 godine i dugogodišnja bolest su uzele svoj obol.
Bio je popularan i prvlačan među ženama, tačnije važio za umjetika neodoljivog šarma.
Tako je i portretisao, u to vrijeme veoma slavne pjevačice, Ivet Zilber i Luiz Veber, koja je izmislila čuveni francuski kan-kan. Dok bi sjedio u kafanma, crtao je skice, nervoznim krivudavim linijama.
Nekada je svoje crteže u trenutku inspiracije bio primoran da zabilježi na stoljnjaku u kafani. Sjutradan u svom studiju iz tih skica pravio remek dijela: slike, crteže, litografije, postere i ilustracije za časopise. Ugledao se na Edgara Degu i Pola Gogena i japansku umjetnost. Koristio je asimetričnu kompoziciju, oštre uglove i velike jednobojne površine.
Od alkoholizma , opijata i istrošenog organizma je sa trideset sedam godina pretrpio infarkt. Primljen je u sanatorijum, odakle se nedugo zatim vratio kući, gdje je ubrzo i preminuo 9.9. 1901. Njegove posljednje riječi bile suć
“Matora budalo!”,
Upućene su njegovom ocu .
Kemal Monteno – On Nije Taj / Song – Lyrics
Provela si s njim jednu kratku noc
al’ si nasla sve u tom trenutku
svanuo je dan, spustio se snijeg
on te baca kao dijete lutku
Vidjela si s njim jedan drugi svijet
ti si nasla sto se jednom nadje
ostala bi tu, imala bi dom
al’ za mornare domovi su ladje
Ref.
On nije taj, on nije taj
jer uvijek zivjet ce od sna i malih lazi
on nije taj, on nije taj
on opet mora sam na put, ti dalje trazi
Čarobna igra boja
Boje su nježne
Boje su krhke
Boje su plemenite
Božije davanje
nalik Ženi.
Ako im srcem podarimo ruku
one biraju ples
a to je već čarolija
koja budi sjećanja i osjećanja.
Ta igra boja i svjetlost
taj likovni zapis nestvarnog trenutka
kada priroda unosi svoj lepršavi kod
u čulo umjetnika
kao pulsirajuću umjetnost drhtave ruke
rađa se portret čudesne žene
koji sluti postojanje akta
trajno urezanog u pore
još uvijek djetinjeg srca
Rade Šerbedžija – Meni se dušo od tebe ne rastaje / Song – Lyrics
Nije vazno odakle sam
sve dok znades kuda putujem.
Deralo me sedam mora
gorka kora ljute nevolje
to sto brodi ne mogu da prevale
covjek umije
meni se duso od tebe ne rastaje.
Tamo gdje se vali lome
ostavljaju prostor otvoren
ispada se vrlo lako
no se zato tesko uspinje.
Moj se napor odbija od stijene
hridi kamene
meni se duso od tebe ne rastaje.
Nije vazno odakle sam
sve dok znades kuda putujem.
Deralo me sedam mora
gorka kora ljute nevolje
to sto brodi ne mogu da prevale
covjek umije
meni se duso od tebe ne rastaje.
Meni se duso od tebe ne rastaje x3
Aco Šopov – U očima sinjarki
Ostavite me ovdje dobri moji prijatelji
da sam tražio ne bih pronašao ovo mjesto
koje otkrih slučajno.
Ostavite me ovdje među ovim kamenjem
još jendim kamenom da dogradim Kuću robova
Zvuk tam-tama da me prenese preko rijeke Gambije
i Konga.
a gore prkeo Nigera do zemlje dogana;
mlade sinjarke pjesmom d ame uspavljuju
i uspavan da sanjam mladost neprolaznu.
U plavima očima crnoputih sinjarki
da sviće plavetnilo moje otadžbine.
A kada tam-tam domami ivernaž
pjesma kiša da bude pjesma sveopćeg rađanja
A ja – kamen podignut na Kuću robova
i ošamućen od visine,
da uronim u tu pjesmu i nestanem od miline.