Rainer Maria Rilke – Španska igračica

 

 

 

Kao što bela sumporača stane

u ruci već da na sve strane baca

jezićke trperave pre no plane – :

tako sred tesnog kruga gledalaca

iz igre njene još nezahuktane

roj svetlih iskri najpre zapalaca.

I tad se naglo sva u plamen prospe.

Pogledom jednim pali svoje kose,

pa najedanput smelo zaošija

haljinu svu u ludog ognja huk,

iz kojeg pruža ruke poput zmija,

gole i budne, uz klepetav zvuk.

A tad: ko da joj vatra seknu, ona

pribra je sasvim i odbaci svu

oholim gestom, gorda, osiona,

gledajuć kako besni još na tlu,

plaminja još i neće da se preda -.

No potom diže pobednički lice

i ukrug milo pozadravljajuć gleda,

pa sitnim čvrstim stopalima nju

gazi i gasi nemilice.

 

Bleki – Izdaja

 

 

 

 

Iznevjeriše me družice

moje Pjesme ljubavne

ne slušaju me više

samo jednu molbu imah

vratite mi

barem

jednu ljubav moju

 

vratite je

sa osmjehom na licu

i čežnjom na usnama

da me voli

da mi prosti

sve neljubljene dane

 

Pjesme moje okreću glavu

ne slušaju

kada plačem

vratite mi bilo koju

od grlica milih

 

vratite je

sa vjetrom u rukama

i vatrom na grudima

da mi ljubav daje

da mi prosti

sve dane bježanja

 

ćute pjesme

bleje u moje suze

misle

blećak pjesnik plače

 

tako mu i treba

nema više njegovog

dvoje se našlo

Pa se poslije nije našlo

 

samo  pjesma jedna

najvoljenija

šumi

idi k njima anđele mili

 


												

Kemal Monteno – Ivana / Song -Lyrics

 

 

Ko da ti kaze, Ivana
da tebi pjevam, Ivana
da tebe sanjam, Ivana
da tebe pratim, Ivana
za tobom patim, Ivana
o moja Ivana

Ko da ti kaze, Ivana
kad niko ne zna, Ivana
za nasu tajnu, Ivana
sto je u nama, Ivana
i zivi s nama, Ivana
o moja Ivana

Ref. 2x
Ko da ti kaze, Ivana
kako te zelim, kako te volim
ko da ti kaze, Ivana
kakva je ovo rana

Ko da ti kaze, Ivana
da tebi pjevam, Ivana
da tebe sanjam, Ivana
da tebe pratim, Ivana
za tobom patim, Ivana
o moja Ivana

Tajne / Legende koje se ne mogu objasniti

 

Današnja nauka ostaje zapanjena pred nekim dostignućima i tajnama  iz pređašnjih vremena.

Kako se nešto moglo desiti ili nastati?

Da li je baš tako?

Zašto sve stavljati i okvir današnje nauke?

Zašto odbaciti mogućnost da je postojala naprednija civilizacija koja je nestala. greškom ili samouništenjem. I ovaj ide tim stopama.

Nećemo se baviti vanzemaljcima. Nisu naš fah. To prepuštamo lohotnom Denikenu i njegovim sljedbenicama i pristaša.

 

Pretpostvimo ,ali  samo za slijedeću pretpostavku, da mali zeleni, žuti, crveni ili crni postoje.

U kosmičkim relacijama i udaljenostima postoji nekoiliko ozbiljnih pitanja:

Kako prebroditi razdaljine od nekoliko vijekova,milenijuma ili stotina tisuća godina razdaljine?

Kako prebroditi kosmičku bolest / bestežinsko stanje,  kosmička zračenja prilikom tih dugovječnih putovanja.

Kako realizovati logistiku?

 

I nemojte nam molim vas odgovoriti :

-Imaju savremeniju tehnologiju nego je mi možemo zamisliti.

 

Inače,mi  nismo obnavješteni o postojanju drugih bića osim zemaljskih.

A vi vidite šta vam je kontati.

 

 

 

 


												

Tijana Dapčević – Hajde da glumimo / Song – Lyrics

 

 

U kolenima jos me presece svaki put

tvoj dah u kosi, onaj muk kad odlazis

 

Po zidovima, k'o dobar grafit mokar trag

prstima pisala je strast kroz mrak

 

Al’ opet je zabolelo,

a kao vec sam navikla

da covek sto me voleo

sad je u kozi ljubavnika

 

Hajde da glumimo

dodire kao da su samo to

i dok cigarete palimo,

svako gleda u svoj zid

jer kad zazmurimo

na sve sto jedno drugom bili smo

lepsa je laz do koje stigli smo

i manje nas je stid ove jeftine sobe,

ljubavi koja nas zove da joj se vratimo

 

Izmedju nas rasute slike, datumi,

a mi smo sada novi mi i sta bi s tim?

 

Zaboravimo da to je pravi lek za sve

od straha dizem zidove, da ne pamtim

 

Al’ opet je zabolelo,

a kao vec sam navikla

da covek sto me voleo

sad je u kozi ljubavnika

 

Hajde da glumimo

dodire kao da su samo to

i dok cigarete palimo,

svako gleda u svoj zid

jer kad zazmurimo

na sve sto jedno drugom bili smo

lepsa je laz do koje stigli smo

i manje nas je stid ove jeftine sobe

 

 


												

Gete -Ubleha ili genije

 

Napoleon je uzviknuo:

-Evo genija.

Pojavila se kreatura kojoj je prokladnija izreka:

Homo Homini lupus Est.

Gete je uzvratio:

-Evo čovjeka.

Nijedna od slavnih ličnosti zapadne “civilizacije”  nije potrefila “hvalom”.

 

Čovjek je čovjek ili genije onoliko koliko voli druge ljude.

Njih dvojica su voljeli samo sebe i slavu.

Sve što je Gete činio i radio je bilo sujeta i zbog  Johana Wolfganga Goethea.I kad se činilo da ništa ne radi,to je bilo samo  radi Getea.

Napoleon takođe.

Njihova bojna polja su malo različita,ali dovoljno slična da se mogu porediti.

Car je pao u zamku lažne veličine . Političar nije , on je izgradio mit lažne veličine..

Sa Geteom se moglo pričati samo o Geteu i o njegovom djelu.Bio je veoma neobražen ali i uobražen,zato da je znanje tonulo u drugi plan.

Danas je sasvim jasno da se radi o paučinastojm tkanju sablasti hrišćanskog , aristokratsko-buržujskog humanizma sa pokušajima da se sve to ucelofani u  romantizam.

Po naslovu  se može pretpostaviti da mi ne begenišemo Getea . I zaista, ne šmekamo ga; nimalo .  Po nama malo kandilira.

Ima više od tri razloga, a to je onaj neophodni minimum da vam neko mora biti nedrag i opravdati malo nategnutije pisanje o takvoh osobi.

Nešto je trtljao po fizici i biologiji. To ne bi bilo važno (kao što i nije) , da svojim radom nije postavio temelje za velikog smutljivca i ublehu Čarlsa Darvina  i teoriju evolucije.

Znači  Gete i Darvin su razmišljali u istom pravcu, da su postali od majmuna.

Gete je bio podnošljiv dok je bio mlad i pubertetski nadobudan. Nadobudnost zrelosti , a pogotovu staračka su otkrlile njegovu pravu ličnost.

Pubertetlija je pripadao njemačkom književnom pravcu  Sturm und Drang (Oluja i nagon) koje preferira kult ličnosti, osjećaje i prirodu. Iz tog perioda su ostali Jadi mladog Vertera. I možda je zato Gete sebi gradio lični  kult ličnosti.

Nama je to bilo obavezno štivo u srednjoj školi. Pitali smo se zašto! Šupljina štiva nije odgovarala plemenitom tkanju  Meše ili Maka.

Koliko čujemo nogirali su ga iz nastavnog programa. Sasvim prirodno i osjećajno. Arijevsko tkanje , glupog i nadobudnog pubertetlije nije ni trebalo da  zaviri na ove prostore. Dosta nam je bilo nacista.

Ali Gete je prihvatio glavnu sintagmu pokreta:

Osjećam , dakle jesam (Osjećaj je sve).

A u centar tih osjećaja pokret je gurnuo kult ličnosti. Sa kultom ličnosti su vezali slobodu. Nema šta , pravi ibermenši. Još samo im kukasti krst fali.

Gete je osjećaje i kult ličnosti je prilagodio svom ambicioznom karakteru. Postao je osjećajan na novac  i častohleplje .  Za prirodu nikad nije našao vremena , jer je trčao za slavom i čeonim mjestima na carskoj trpezi.

Tada je i počeo pjesničko i ko fol prijateljsko prepucavanje sa bivšim sudrugom Šilerom, koje je potrajalo par godina. Šilera je  Gete vrlo brzo prestao  interesovati,  jer je ovaj  drugi  spoznao genijalnu količinu njegove sujete. Za razliku od dvorskog bajaca, slugu Karla Avgusta, vojvode od Saks-Vajmara, Šiler je pokušavao da piše o stvarnim osjećajima.

No, kako su im uzori bili šuplji Šekspir i kabasti Homer, koji možda nisu ni postojali, takva su im bila i djela. Kabasta , šuplja i prozirna, skoro nepostojeća.

Druga necijenjena osobina , nedragog nam Getea , je beskropulozan i licemjeran stav prema prijateljima i ženama.

Nije cjenio ni prijateljstvo i  ni bilo čiju čast , pa se udvarao i pokušavao zavoditi gdje stigne i šta stigne . Njegov prijatelj Jeruzalem se ubio zbog vjerenice Šarlote Buf . Gete je tu nešto bezuspješno mutio i postavio  prve cigle nepremostivog zida među mladim ljubavnicama . Iz kuće trgovca Brentana , sa čijom ženom je volio da svira i htio  nešto da muti , je otjeran smrdljivom metlom.

Svoje necjenjene osobine i bezuspjele zavodničke pokušaje je 1974. pretočio u Verterove dubioze. Život o kojem Verter mašta je u oštroj suprotnosti sa stvarnošću koja ga okružuje. Oseća se ogorčenje zbog nazadnih konvencija društva koje koče slobodan razvitak jedinke i ljudske duše.

Gete bi da izbriše konvencije da bi njemu žene bile dostupnije. Verter mu je donio vjeridbu sa Elizabet Šeneman (Lili iz njegovih pjesama) , ali on godinu dana kasnije zauvek bježi iz rodnog grada, prepuštajući obešćašćenu zaručnicu njenim jadima.

U rodni grad nikad više nije kročio . Njega , poznatog licemjera  nije bilo stid. Vratio bi se on ponekad, ali nije smio. tada je još uvijek vladao zakon perja i katrana.

Takav stav  je usud dobro  znao prepoznati , ocijeniti i nagraditi . Na početku četvrte decenije   upoznao je prelijepu dvadesetogodišnju Šarlotu fon Štajn . 1700 pisama nalik na poeziju. Šest pisama na dan i ništa , ćorak i noga .

Kažu ispratila ga riječima: Idi starče pa se liječi,neće mene mladu dati za stara.

I nisu.Njeni su bili toliko bogati da su je mogli udati za bilo koga.

Tada je napustio dvor i počelo je njegovo lutanje Evropom i poneko ratovanje. Trajalo je dvije decenije, a smiraja je teško nalazio.

Umoran i ogorčen vratio se u Vajmar i posvetio se isključivo pisanju. Sada je bio samo očajni, usamljeni i ogorčeni starac.

Sve ideale koje je u mladosti  imao on je pomješao , što bi doli sad je gori, ko bi gori doli gori pristaje. Na svojoj koži je osjetioi kradene stihove svog vehtog i hadumskog ljubimca mu Njegoša.

Ljubav se rodila iz zajedničke mržnje prema Islamu. A zaboravlja Gete da  ga je u  mladosti    do neba  zaokupljala  ideja velikih ljudi:  Cezara, Fausta, Prometeja i posebno  Muhameda kao  simbol genija koji vodi čovečanstvo.

Šarlotica je ubila sve tragove ljudskosti koji su u i ako kojim slučajem u njemu  obitavali.

„Godine učenja Vilhelma Majstera“  su varijacija Vertera kojom Gete briše mladost i snove tih dane. Sada  Gete piše veoma koncizno , sa velikim bogatstvom izraza. Međutim  i intenzivno neposredno pripovedanje  opterećeno didaktikom i „umovanjem“ ogorčenog čovjeka , koji šuplja tek toliko da ubije vrijeme .

I zaključuje : sav zanos za pozorište je samo zabluda. Nikad nije skontao da je njegov život bio samo farssa od cirkusa , u kojem je glavni klovn bio Gete.

U epu Herman i Dorotea , u vremenu  kada  svi slave revoluciju protiv koje je on kategorično bio , on slavi , porodicu , svakodnevni rad i mir. Zaboravio da je u dva navrata poremetio ritam porodice i slavi nešto što nije nikad upoznao i iskusio.

Da bi se nekako prilagodio epu u 57.godini se oženuio vremešnom Kristijanom Vulpius.

Čovjek koji je sposoban ubiti svoju mladost nije čovjek po našem ukusu.

Mladost može biti i ovakva i onakva . Dobra i loša . Sjajna i bijedna . Ali ona je naša , jedina koju imamo i dio naših života do smrti . Mladost je vrijeme kada se čednost bori sa okrutnim svijetom i nametnutim nazorima zrelost i, okovima malograđansštine.

Ko uspije pobjeći od zrelosti i ostati mlad , taj je život proživio kao san i nema za čim žaliti. Može se samo žalovati što se godine ne mogu usporavati , ponavljati i ponovo proživljavati.

U stvari žao nam Getea jer  je kao slijepac koji nikad nije progledao.

Pred karaj života u svom egomaskom stilu je rekao:

„ To što sam ja jedina osoba u ovom veku koja ima pravi uvid u nauku boja ,  je zato što sam ja ponosan na to i to je ono što mi daje osećaj da sam mnoge nadmašio .“

Nažalost Johana Wolfganga Goethea , dvorska luda  je vidio samo spektar svjetlosti  prometnute kroz sočivo i zapisane  krutim zakonima fizike . Ostao je uskraćen za boje života i  ljubavi.

 


												

Zdenka Vučković i Ivo Robić – Mala djevojčica (Tata kupi mi auto)

 

velovi 4 Lijep dan  djeevojčica plavi cvijet

Mala djevojčica (+Ivo Robić)

 

(Ivo):

Moja mala djevojčica

puna je velikih želja,

baš kao šipak pun košćica,

tako je puna veselja.

 

(Zdenka):

Tata, kupi mi auto,

bicikl i romobil,

kupi mi Medu i Zeku,

kolica JugoVinil.

Tata, kupi kolača,

bombona i narandže dvije,

i jednu malenu bebu,

velim ti da je to sve.

 

(Ivo):

Moja mala djevojčica

voli i šetnje i priče,

ali u gradu pred izlogom

satima stoji i viče.

 

(Zdenka):

Tata, kupi mi auto,

bicikl i romobil,

kupi mi Medu i Zeku,

kolica JugoVinil.

Tata, kupi kolača,

bombona i narandže dvije,

bar jednu malenu bebu,

tata kupi mi,

tata kupi mi,

tata kupi mi sve !


												

Umor dertli kalendara II

Djevojka purpurnih snova

Muzika stara

Đardin ljubavi

Moje ljubavi u noćima dugim

Moje tuge

Modra rijeka sanja

 





A opet

negdje kiši

mraz neumitno bije.

I stari , ofucani ker,

koji je nekada

možda bio nježni

poeta i slikar,

ljubavnik

je tako sam

bespomoćnan

u okrutnom vaktu





Ponekad

ni snovi

ni uspomene

ne pomažu

a polako

dertli kalendari

života čudesnog ističu

AMIRA MEDUNJANIN – ŠTO TE NEMA / Song – Lyrics

 


Što te nema, što te nema

kad na mlado poljsko cvijeće

biser niže ponoć nijema?

Kroz grudi mi želja lijeće.

Što te nema, što te nema

a… što te nema?

 

Kad mi sanak pokoj dade

i duša se miru sprema,

kroz srce se glasak krade

što te nema, što te nema

a… što te nema?

 

Kroz srce se glasak krade

što te nema, što te nema

a… što te nema?

 

Procvjetala svaka staza

k'o što bješe divnih dana.

Po ružama i sad prska

bistra voda šadrvana

a… šadrvana.

 

Ispod rose zumbul gleda,

iz behara miris vije,

a za mene k'o da cvili

i u bolu suze lije

a… suze lije.

 

I u času bujne sreće

i kad tuga uzdah sprema,

moja ljubav pjesmu kreće

što te nema, što te nema

a… što te nema?

 

Moja ljubav pjesmu kreće

što te nema, što te nema

a… što te nema?

 


												

Hajnrih Hajne – Mile, Ljupke Oči Tvoje

 

 

Mile i ljupke oči tvoje

kao safiri sjaju,

o, triput je srećan onaj

kog s ljubavlju pogledaju.

 

Tvoje je srce dijamant

što plemenito se zari,

o, triput srećan je onaj

kom s ljubavlju ono se žari.

 

Usne ti, najlepše na svetu,

rubina imaju boju.

O, triput je srećan onaj

kom priznaju ljubav svoju.

 

O, kad bih znao srećnika tog,

o, da ga sretnem gde

sama u šumi, za tren bih ga ja

lišio sreće te.