Bleki – Imala si devetnaest godina

   

  

 

Da , imala si samo devetnaest  godina,

Proljeće  milo moje

ili koji dan više

kad te povrijediše

kad brdima si leprašala  put šarenih  leptira

letjela godinama začarana

kroz aleju

preko zelenih polja

preko modre  rijeke

preko mora

mene zaštitinika tražila

 

nisi me nalazila

nisi gubila nadu

nisu ti slomili krila

 

anđele ne mogaše dohvatiti

pa se u snove vraćala

nestašno lijepa

mirisnoo razigrana

da bi uvijek u srce moje sletjela

 

svu tugu daljine i samoće

traganja i rastanka

moje i tvoje

jednim osmijehom izbrisala

 

molio sam se da me nađeš

da mi dođeš

 

ti koja snovima lutaš

ti od koje cvijeće mirise krade

ti koja samo za moju ljubav živiš

ti  koja sa suncem  sjaj dijeliš

ti koja meni ljubav daruješ

ti koja mi dušu miluješ

ti iz  koje izranja ljepota duge

ti koja si izvor radosti

ti koja nevinost djeteta nosiš

ti koja preko brda i trnja hodiš

ti koja plavetnilo neba oslikavaš

ti koja dubinom mora zračiš

ti koja zvijezde u očima nosiš

 

nisi me našla

oteše mi  te

krhka ružo moja

ne i snove  tvoje

 

a još uvijek

nebo  naše molim

dođi zelena dolino  cvijetna

dođi mila moja da ti snove poklonim

dođi jedina moja da zajedno pjesme pojemo

 

 

dođi  ljubavi moja uhvati me rukom toplom

dođi  živote moj zagrli me čvrsto jako

dođi meni  ljubavi svojoj ljubavi   jedina.

dođi  i ne boj se  mila

ljubav se nije zagubila.










												

Blekijeve priče – Milo moje , večeras sviraju poslijednji put Drugi valcer za nas

Bila je tako lijepa…

Prelijepa. Kao mjesečeva ruža.

I danas je.

Bože mili kako je imala duge ruke i nježne prste. Uh , i kako je virtuozno prebirala strune ; gitare i damare moje mladosti.

Bila je nestvarna . Kao svijet snova i uzburkano more . I danas je.

Bože mili koliko sam je volio. I ona mene. Nježno kao dodir neba i mora , kao plavet u snu.

Oh, kao svaka princeza svirala je i klavir. Izvrsno. Ali klavir joj nisu dali iznositi iz dvora.

Pogotovo ne da ga nosi ,tamo negdje , njima neznano gdje , u ulicu i snove nekog mahalaša

Čuj molim te klavir i mahala?

A ona je znala i sa mahalašem spoznala:

-U mahali sve muzika je. I snovi i ljubav valcerom i tangfom dišu. I Bog je ljubav i milost. I nada. Vjerovanje u dobrotu ljudsku i čednost djeteta i žene.

-Šta će ti više, frajerko – rekoše joj!

Sa zlom Dostojevskog sam se prvi put susreo u šestoj godini, pa onda u osmoj , opet u desetoj, nakon toga…hejbet puta. Bili su to kratki susreti , od par minuta, ali koji se urežu u pamćenje , u krv i tegare se poput krvavr boli .

U mojoj šesnaestoj godini, ona je imala koji dan više , rekla mi je čitaj Dostojevskog i možda naučiš nešto. Neka joj je sa oprostom – sretna tujinska zemlja.

A bila je – tako lijepa. Vječna i pametna. Kao i sve moje jedine ljubavi .

Bio sam poslušno dijete. Nauk dobrih roditelja ili dar od neba. Svejedno je. I čtao sam. I čitao. I učio. I ponovo čitao . Godinama. I još uvijek čitam. I učim.

Za uzvrat ja sam je učio djetinjoj ljubavi i dobroti . Stađunima. U njenom svijetu postojala je samo red i hijerarhija. Ništa snovi , ništa nježnost , ništa ljubav , ništa duša.

Od rođenja nisam bio od velike priče. Zbog ljudi. Iskrene riječi ih povrijede , zabole i najčešće burno i neprimjerno reaguju. Dobrotu olako shvataju i klone je se.

Njoj sam otvorio djetinje srce. Ona je bila zadivljena njegovom čistoćom.

Kada sam shvatio da nemam više šta naučiti o stepskoj duši i njenom usudu , nakon par godina rekoh joj:

-Malena , ja ovog čovjeka ja znam.

-To je dobro. Čitaj sada Stendala.

Za njega mi nije trebalo mnogo vremena. On je ipak usko ograničio svoja interesovanja . Ljubav , ljubomora i osveta u kojoj nevinost nerstaje. I bio čitljiviji.

Rekoh joj da i njega znam. Ona je uzvraćala:

-Sada lakše razumijem kako djetinje srce diše i miriše. Sada znam kako svoje srce i tijelo podobriti. A tebi će poslije Dostojevskog i Stendala sve biti lakše.Idi sad i druži se sa Poom.

I družio sam se. Prvenstveno s njom. Više nije bila djevopjčica . Učila me kako žene vole. Dopalo mi se. Bila je vesela i nestašna učiteljica. Razvodnjila je krutost i šablone odraslih i pretvarala ih u igru djece koja se vole , igraju i jure.

Poa sam osjetio i zavolio njegova onostrana putovanja i savršenu poetiku iz njih rođenu. Shavtio sam da ljubav nema granica , ni podjela. Ako se iskreno voli – onostrano nije granica ovostranom , a ovostrano je samo jedan divan san , koji treba sniti širom otvorenih očiju i srca.ispunjenog bogobojaznošću , milošću , dobrotom i nježnošću.

Tada mi reče da sam zreo za nesretnu poetesu Cvjetajevu i mahalaša Jesnjina. Nisam razumio zašto u njenim očima iskre suze.

Plovio sam po oblacima i vraćao se mirisu Volgi i stepa. Milovao strepnje i nade. Žalio za danima koje mladost bespovratno gubi. Tugovao sa trenom koji bol i nepovrat rastanka nosi.

I meni su oči počele da iskre i vlaže.

Na kraju , kada je znala da odlazi , reče mi tužnim glasom , očima punim očaja i suza , nježno mi milujući lice , tamo gdje će godinama poslije život uklesati smješne i tužne bore:

-Idi sad Preveru i Maku. Znam , neće te zbuniti,I njih ćeš znati. Jedan je tako jednostavan i pitak . I drugi je , ali na svoj način.

I poslije dugog razmišljanja dodala:

-I oprosti mi mili moj. Niko, na ovom dunjaluku nema pravo govoriti drugom šta da radi . Morala sam te uputiti na njih. Oni će ti pomoći da nađeš druge ljepote i nježnosti slične meni. Sjećanja pjesnika su zarobljena i nepovratno izgubljena u prošlosti. Ti ćeš ,uz Božiju pomoć oplemeniti svoja sjećanja uvijek ići u korak sa tobom i nikad nećeš zalutati . Slijedoćeš svoje blistave modre rijeke i graditi pute i stare mostove preko njih. Sretaćeš svoje jedine ljubavi i mnogostrukog sebe. Ljubavi će se vremenom replicirati, a ti ćeš se sve više unificirati i opstati. Takav ti usud , Dobri moj.

To veče nismo mnogo pričali , još manje spavali . Opraštali smo se! A ja , budući jetim i merhum nisam to znao.

Noć je bila blaga , umilna , obasjana punim mjesecem i nježnošću. Njena gitara boje zrele višnje je plesala i jecala poslijednja tanga za nas. I ostala da počiva u mome domu, svih potonjih godina. Mislio sam – dozvaće je da se vrati.

Nije je dozvala !

Nikad se vratila nije.

Sada je ta gitara svjedok… duga priča i druga bajka.

A bila je tako lijepa. I prozračna kao nestvarni san.

Pet decenija tišine . Pedeset godina nesusretanja. Nebrojeno snova i nesanica. I utjeha. Živ čovjek se navikne na sve . Dijete malo teže .

Godinama sam tragao za njom. Slijedio stope njene. Cigani čergari mi družba bili . Vodili me iza Željezne zavjese, do Podmoskovlja , Nevskog prospekta i vječne Volge , da u njenim sjetnim talasima , sa prelijepom Asjom šumim i bolim njene i naše izgubljene tragove.

Zavoljeh milostivu i blagoslovljenu djevušku i ona mene. Učila me vječnosti:

-Ja ljublju ju vas – navsegda.

I pustila me da odem , jer znala je:

-Ljubav nikada ne umire. Živi i diše u nama i biva sa nama , gdje god mi hodili .

Iako sam je osjećao u tajanstvenom šumu stepe , bježala mi je. Kao da su je tihi i tužni zvuci ćemaneta La kampanele i velikog ciganskog tam tam doboša upozoravali da je stižem. A ona je nijetom usuda znala da nam vrijeme nije. I nikad neće biti.

U muzici duše koja ljubav i bol prizivaju Janis Joplin i Djevojčice cvijeća pute mi vodile Peni lejnom, Hajd parkom, Oksford stritom i Sohoom . Disharmonični krici Big Bena , mutni talasi Temze , buka i užurbanost , blijedilo i nesuvislost , strane mom merhametu i damaru , su zamaglila moja čula i nisam je osjećao. Svatio sam da se London ugasio na praznini koja je nastala nestankom njenih stopa.

Normalno i sasvim izvjesno nisam je našao na Majorci. Kasno spoznah skoro zaboravljeno. Previše je tu sunca , ljudi i graje. Mi smo više voljeli usporeni miris kože, grčevite jecaje i tišine naših neumornih tijela , hladovite sjene ljubavi i blagost beskonačnih noći.

Najbliži sam joj bio u čudesnoj Alhambri, dok sam se , ruku pod ruku sa Alba Majom od Granade, učio tumačenje oblaka, poklanjajući joj krhke , djevičanske ljubičice. Pri dnu jednog zida primjetih svježi otisak cipelica sa visokom princeskom štiklom. Andalužanka se naslonila na zid i prislonila svoje cipelicu na trag druge ciganke. Vidjelo se , istovjetne su.

Djelilo nas pogled iza aleje arabesknih , čipkanih stubova. Zakasnih tačno jednu dekika. Nisam potrčao za njom. Znanje predaka. Ako potrčiš, naročito u Alhambri , obavezno se izgubiš ili vrat slomiš..

Tada sam prvi put pomislio da je to znak da je nikad neću stići. A i grehota je ostaviti Albinu mladost u cvatu , da usred crvenila samuje i razmišlja o bijegu još jednog nerazumnika. Nisam potrčao , već sam noćima sebe bezuslovno poklanjao. Oh, kako je samo uzvraćala.

Naučila me da Maorke znaju kada moraju pustiti čovjeka koga vole i koji njih voli. Prvi put sam došao u iskušenje za žigošem rame cvijetom – znakom vjernosti. Nije dala. Znala je da ču je voljeti Para Sempre.

Na rastanku poklonila mi je zlatni lančić sa privjeskom – djetelina sa četiri lista i kastanjete od žada. .Da me , sreća , muzika i njena ljubav prate, gdje god bio .

Putiovanje se odužilo. Ali , nastavio sam. Vidio sam da je moja čergarska družba umorna, da posustaje i zaostaje.Mirisi Andaluzije i blizina mora pozivali su na odmor. ja nisam imao vremena za odmor.Znao sam da je bila tu i da mi za trun i tren iza prve okuke bega.

Ne i družice moje, čudesna bića Grada svjetlosti. Dvije Žane i jedna Nadin. One su mi pjevale i igrale, nevidljive rane vidale. Pjesmom bol srca mog pariškim noćima po trgovima Sen Mišel, Sen Denis i Pigala raznosile. Najprisutniji sam joj bio, najnježnije osjećao mirise njene kose i sjaj svilenkaste kože , u violetnim noćima Monmartra i nevinosti bazilike Sakre Ker, tišini Versaja i mistici Bulonjske šume .

U Parizu , najteže me pritiskala samoća pred svitanje. Otežao i usporen lutanjima , ostavljam pratilje, koje moraju na počinak poći. Umorne su. Ja , neumorni lutalica traganju sviko , naslonim se na ogradu mosta Aleksanrda III i slušam Senu kako žumori bolne priče zaljubljenih.

Ponekad zasjednem na klupu između Pont Marie i Pont Luis Filip i čitam tragove zaljubljenih. Pont Neuf me je zamarao svojom nesretnom “ružnoćom” i starošću. Znao sam da je tamo neću naći , jer su tu tragovi rastanka još uvijek svježi i nečitljivi.

Srebreni Mjesec se nadvio nad Senom. Imam osjećaj da ga mogu dotaći ,ali ne pokušavam. Bojim se da dodirom mogu izgubiti milost prelijepih sjećanja, koja ne blijede sa osvitom , ploveći njenim mreškastim talasima , koje žure da zaveju tragove nesrećnih ljubavi.

A mile vještice nema , pa nema. Tada mi se umor već primiče. Ja sliježem ramenima:

-Šta se može? Još jedna prelijepa noć punog Mjeseca prolazi. Nje nema . A Život je prelijepa bajka.

Tada korak po korak do Nationa ili nazad na Monmartr gdje me tople postelje raskošnih čednosti čekaju.

Bistroi uvijek rade , uskoro se novo jutro rađa.

U 30 Rue Vieille du Temple , u bistrou Mala potkova naručujem doručak za ponijeti. Ne moram naglasiti – za dvije i po osobe. Čekajući pijem kafu , žmarim Gitanes , mrvim gužer vrapčićima koji slave novi dan i slušam „Non, je ne regrette rien” ( Ne , ni za čim ne žalim ja). Dok odlazim – Edit , taj krhki Vrapčić željan ljubavi, mi maše, pokazuje na nebo , poljubac dječijom rukom šalje i poručuje :

-Au revoir mon ami . La vie en rose.

Bio je to znak za kojim sam tragao. Ona se vratiti neće. Nisam odahnuo , neznanja ću prtiti ćitav život.Čak nisam bio ni tužan. Više smiren , moje traganje se završilo. Ja sam svoje učinio.

U lutanjima mojim , često mi je i Nizozemska padala na pamet.ali ništa me nije vuklo u tu nedođiju. Mnogo je vlage i soli u sumornom vazduhu , a ni cigana čergara tamo nema. Sa drugim velikim ratom sve su ih nestali. A gdje njih nema , tamo ni moje pamcenje, ni damari ne dopiru.

S kraja avgusta na početak septembra ‘dvasetrećeg ljeta ovog najnovijeg milenija, po tam tam depeši , ostavštini Ibre Piljka namjerom je sretoh u Roterdamu. Napokon je došlo vrijeme da nam se stope sjedine , da se izgrlimo, izljubimo i … i da sebi oprostimo. Za vremena prošla i sadašnja . Buduća? Tko da zna? Ali osjećam da Suđaje sumnjičavo vrte glavom.

Sedam dana je njena druga, novija gitara, boje trule višnje, bila naša druga. Nenadano , poslije decenije čamotinje, oživjela je u rukama meštrice,. Radosna i razigrana – svirala je bolero, mjesečevu sonatu, cry baby cry , mojoj jedinoj, jesen sedamdeset i neke lične , poput sinoć mi je ruža procvjetala … i najnormalnije – jedan mangup i jedna cura čedna… i napose:

-… pričaj mi o ljubavi , kad smo sretni bili , pričaj mi koliko smo se voljeli…

Da, da! Ponovo u nekoliko , što bi mahalaši rekli : u hejbet – navrata bi se sjetila , da joj je Sinoć ruža opet procvjetala. Tada uvijek slijede sine Dimitrije i Mito bekrija , poveznica našeg usuda. Otvorila je dušu i neutješno isplakala naših crno dijamantnih pedeset sedam godina nesusretanja …

-… zašto čovjek iznenada ode , ostavi voljenu ženu , u suzama od kristala…

…i normalno , sedmu veče , u pauzama oprosta i opraštanja, plesali smo poslednji Drugi valcer za nas.

Znali smo da se vjerovatno više nećemo sresti. A nismo bili tužni, jer:

-Bila jednom ljubav jedna , ali kratko vrijeme , djetinja i vječna; svjedočanstvo bola….

Oni zluradi bi rekli ; eto ti na – ne vrijedi ono tvoje mahalsko:

-Dvoje se nađu pa se poslije ne nađu.

Kao i obično griješe , jer su neuki i prepisivači , pa ne razumiju Život.

Kad se dvoje u srcu nađu , oni žive u njemu čitav život, i malo više , koji vakat pride.

A ovo dvoje je život naučio :

Princeza (holandska mis ljepote i časno dijete ) i Canis Mahalis Vulgaris ( dobra lutalica i časno dijete ) se daškom anđela dodirnu , podjele i prime ljubav i milost svoju , darove što čitav život treba prtiti,ali ne ostaju zajedno. Bilo bi mnogo suza ,dvoje tužnih i povrijeđenih. I mnogo neprebolnih rastanaka. A i dušmani su protiv njih.

Ona ne može izaći iz svojih dvora. Ne daju joj. On je mahalaš , avlijaner i nije navikao da mu , tamo neki, neuki slugani odjeću kroje.

A u tišini bola, zvuk gitare , plamen kamina , u noći sa okusom tijela i vina , okupani mirisima besanih noći – u ljubavi , u milosti , u srcu , u sjećanju ne prestaju da plešu tango. Ili možda neki novi , drugi valcer. Skladan samo za njih.

Tko da zna? Sve se prelijepi život zove.

***

Epilog ove priče je bio vrlo frižak i zelen, a slike se nisu bile još osušile za seharu uspomena. Čim sazrije i dobije patinu starog dobrog vina , biće ukrašen zlatnim slovima, dijamantnog sjaja.

**

Dopisano 01.04. 2025.

Dvadeset mjeseci od našeg susreta um ljepote iz priče je polako utihnuo i povukao se van ovog svijeta i vremena.

Umorila se mila i zastala da malo predahne.

Usnila sanak da se varaća svome Sarajevu , Gradu čednosti i onom njenom blentavom djetetu.

Nije imale snage da se probudi i pošla je , zastala u nekom drugom svijet.

Eh , mila ludo ludice .

…sve bilo je kao feniks ptice let i mnoštvo beskrajnih i nježnih akorda ljubavi oko nje.

Dok njene misli lutaju vrletnim stazama nepoznatim ljudskom umu , na grudi , bocu lijevo od sredine uzbibanih djevojačkih grudi , naslanja jednu fotografiju. Ako iko ima snage da um vrati iz nedođije , to je ona.

Nadam se … jednog dana vratićeš se djevojčice , da me vodiš svijetu tvom …

*

Da, da – uspomene zbora :

Non, je ne regrette rien …

Bleki – Grlice srca moga pjevaj mi …

Grlice srca moga pjevaj mi

stihove ljubavne

kojim samo ti

srcu mome umornom

umiješ snove prizivati

dok čutiš bol

a ja ne znam

gdje si ti

da te mogu

pronaći

još jednom poljubiti

u sjaju cvjetova

Modre rijeke zanosne

rukom te dotaći

tugu suzom isprati

 

U ovom svijetu

bez ljubavi

prepunom krvi

djetinje nemoći

da te bar mogu

samo još jednom

na grudi prisloniti

usne poljubiti

dušu otvoriti

na trešnjinoj ljuljašci

s tobom usniti

 

otići s ljubavlju

sjeni beskraja

tebi kojoj zauvijek pripadam

 

 






												

Bosna zemlja Božije milosti – Galerija u 15 03

Autor

Hajro Šabanadžović

Zeleni krajolik  Proplanak pretežno žut

Zeleni krajolik                                                                         Proplanak pretežno žut

U srcu okovano krhko proljeće  Plamen razigranog srca

U srcu okovano krhko proljeće                                                           Plamen razigranog srca

Srce krhkog proljeća  Svježina ljubavi

Srce krhkog proljeća                                                                   Svježina ljubavi

Bosna zemlja Božije milosti – Galerija u 14 02

Autor

Hajro Šabanadžović

Cvijetni oblaci  Krhka milina

Cvijetni oblaci                                                                                      Krhka milina

Ljepot grudi jedne dame Muzika od iskona

Ljepot grudi jedne dame                                                       Muzika od iskona

Milina kao stanje uma  Krik maglica

Milina kao stanje uma                                                      Krik maglica

Majanska kanafa / Igrokaz na dan 14. Septembar / Rujan

Danas je nedelja  14. Septembar / Rujan 2025. godine nove ere kako prepisivači tvrde.

Ako saberemo dane na čvorove, saznajemo da je ovo okruglo 257-mi  dan u godini.

A ako otpetljamo čvorove ,vidimo da je ostalo  108 zgužvanih kanafa, koji nam simbolišu dane po majanskim fintama.

A neuki ; Majama i Inkama stavili u  usta vanzemaljce i apokalipsu,a oni im se osvetile neapokalipsom nezemaljcima.

Neuki ne znaju čvorove odvezivati i htjeli bi da gataju , ali kako kad pojma nemaju , samo neko zlo slute i prozivaju.

Pametne su te Inke . Nigdje bez kanafe jer  je mnogoupotrebna.

Zamislili kako taslačiti “modernu” new age  eru. Uzeli hejbet kilometara kanafe , zategli ih  i

vukli linije. Sada se newagovci ibrete čemu su služile te naske linije.

Od Inka mi naučili:

Hoš visak , ma  ne onaj crvuljak ,  natandariš kamen i eto dunđer majstora.

Hoš sterat veš , kanafu  natandariš na dvije motke.

Hoš se osamiti sa dragom , uvališ djeci kanafu da se igraju štrika.

Hoš povest pašće u šetnju, kanafu mu o vrat vežeš.

Ha ti pukne pertla  kanafa je mrak.A normalno i kada nemaš penezi za kaiš kanafa dobro

dođe.

Hoš bacit sidro ili vidjet dubinu vode , ne mere to bez kanafe.

Hoš babi paket u zatvor slati ne mere bez kanafe.

Kažu žene su mjerile struk kanafom, a bome na kanafi su nizale i duvan i djeci testirale inteligenciju, mjereći im kanafom obim glave. .

A okačiti nešto u špajzu , šupi ili na tavanu ne mre proći brez kanafe.

Ha ti je dosadno a ti parče hartije , makaze i ljepilo u ruke i eto zmaja natandarenog na kanafi. I leti li leti, ni zmak mu nije ravan.

Gluho ne bilo , nećemo ni pomisliti upotrebu kanafu za sado mazo poze, vezanje i vješanje  hajvana i insana .

I tako nam kanafa ne mere izać iz domova. Ako ništa može dobro doći za dihtunga.Kažu da se tada zove kučina.

Što bi poete rekle:

-Kanafa je zakon.

U prevodu:

– Bez kanafe ni učkur se nekada nije mogao u čvor  vezat.

Paul Celan – Cvijet

 

Kamen.
Kamen u zraku, njega sam slijedio.
Tvoje oko, slijepo kao kamen.

Bili smo
ruke,
iscrpli smo do dna pomrčinu, našli smo
riječ, što podigla se s ljetom:
cvijet.

Cvijet – slijepa riječ.
Tvoje oko i moje oko:
brinu se
za vodu.

Rast.
Stijenka srca oko stijenke srca
dolistava.

Još riječ, poput ove, i tučak
se njišu u slobodi.