Bosna zemlja Božije milosti – Pred ponoćna galerija

Autor

Hajro Šabanadžović

njezna-muzika-ljubavi  hiljadu-velova-njezne-dobrote

Nježna muzika ljubavi                                                          Hiljadu velova nježne dobrote

igrokaz  sto-godina-samoce

Igrokaz                                                                                         Sto godina samoće

dodir-dva-svijeta  sedamnaesti

Dodir dva svijeta                                                                 Sedamnaesti

raskos-jeseni  zaledeni-snovi-krhkog-proljeca

Raskoš jeseni                                                                           Zaleđeni snovi krhkog proljeća

dusa-njezne-dobrote  zimzeleni-velovi

Duša Nježne  Dobrote                                                   Zimzeleni velovi

ljubicice-u-polju-sarenom   sunce-i-ljubav

Ljubičice u polju šarenom                                                    Sunce i ljubav

ljubav-i-ceznja   djelici-krhkog-cvijetnjaka

Ljubav i čežnja                                                                      Djelići krhkog cvijetnjaka

mijenjanje   krici-i-bura

Mijenjianje                                                                           Krici u bura

Vesna Parun – Kad bi se moglo otputovati

 

Kad bi se moglo otputovati, kad bi se moglo sjesti na konja
i otići zauvijek, ili neku staru ladju
prevariti da nas odvede iz grada,
prijatelj bi ostavio prijatelja, mati bi ostavila djecu.
Kuće bi se raspukle od suza onih koji ostaju
planine bi zazelenile od pjesme onih koji odlaze.

Pa ne znam s kime bih htjela iščekati zoru
sa onima koji plaču, ili sa onima što pjevaju.
Jer koji plaču polako će se utješiti
a koji pjevaju umorit će se pjesme.

Ja nikad ne bih otputovala ni na konju ni na ladji
jer su mi i onako već daleko svi koje htjedoh zadržati blizu.
Jer nemam od koga da bježim. I zato jer se plašim povratka.

Ali kad bi se moglo otići zauvijek, i zaista otići s pjesmom
mislim da bih se rastajala dugo od mjesta na kojima sam plakala.
I nikad ne bih zaboravila one koji su zbog mene, bar jednom
bili malo radosni i praštali mi nasmiješeni.






												

Zloguka proročanstva

Uvijek aktuelnp – Iz Arhiva

 

 

Led se topi.

Pa šta?

Uvijek se topio.

I dok je Zemlje i vijeka topiće se.

Oni led ovo, led ono. Led ove godine , led one godine.

Zaboravljaju osnovno.

Stvoritelj je dao Zemlji mehanizam samozaštite od ekstremnih situacija.

 

Unazad desetak, dvadesetak godina: joj kuku nama nestaće ozona.

Šta ćemo onda?

Ozon se oporavio i sada je zdraviji nego ikad.

 

Uostalom nestanak leda predviđaju oni isti koji nam nude Polarne stanovnike ili Snježne ljude.

Oni isti koji nam kažu zemlja je  ravno ploča, koja se ne okreće.

Znači zemlja je leteći tanjir , iliti NLO, a mi vanzemaljci koji će uskoro ostati bez leda.

 

Zabrinuli smo se. Nema nam  više viskija ili egzotičnih pića sa ledom.

Ali pametrni su ljudi ; smisliće nešto.

Evo predloga šaljimo na polove cisterne sa tečnim azotom.

Preventive radi.


												

Čaše lomim …( ruke mi krvave *)

Razbijanje čaša uz zvuke muzike , uglavnom novokomonovane, rjeđe narodne i zabavne, je zanimljiva pojava. Normalno ne razbija se uz ozbiljnu muziku , prosti razbijački puk nema pojma šta je to. Tek poneki su ćuli i ima i ta fela.

Sociološki, kurturološki , tradicijski fenomen ? Tren nerazbora, dert , strast , gušt, bekrijanje , afektiranje, pomodarstvo, isprazni šou “gospode” i skorojevića … primitivizam ?

Sve ili ništa od toga. Ili je to samo jedan tren suženja svijesti potaknuto alkoholnim parama, koja se opetuju kroz generacije i vrijeme.

Tko da zna?

Moj rahmetli otac , časni i prepodobni akšamlija, koji je vidio svijeta i svijeta, skoro oglušio od škripe kočnica, koje ne dozvoljavaju da se pregazi hejbet neukih i neopreznih insana, što hudo izlijeću ispred makine. Na desetinama miliona osvojenih kilometara životnih staza rodi se sijaset umovanja. Iz tog napabirčenog i urođenog znanja i iskustva za hejbet generacija , prije i poslije svog rođenja kratko bi umovao :

-Firaunska posla!

Da li su ga film “Skupljači perja ” i harizmatični Beli Bora Perjar ( u epskom narativu Bekim Fehmiua ) naveli na to razmišljanje ili je to preslikao iz eksplicite stvarnosti , nisam baš siguran. Neprikosnovenost filozofije je isključivala bilo kakvu moguću korelaciju. Uglavnom sklon sam razmišljanju da izraz nije u koliziji sa pojmom ” ciganska posla “, mada nema blage veze sa ciganima. To su se režiser i scenarista z'dogovorili da ciganima prihevtaju sablazan.

Pojam firaun , kojim se determinišu sva deže vu – devijantna i paganska ponašanja , pojedinačna i kolektivna , usađen je u genetici otaca ,

A opet , ne znam odakle mi scena urezana u mozak , što ljepotom, tugu mi srcu prinosi:

Lijepa žena u cvatu mladosti , uredna i mirisna u svojoj naočitoj skromnosti , sa keceljom kućanice prebačene preko cvijetne dnevne haljine , pere hrpu čaše i tanjira. Mnijem , slavlje je neko bilo. Čini se njeno, rođendansko. Na licu joj blagi , ali zbunjeni smješak titra. U ruci joj vinska čaša sa štiklom. Zamišljeno, kroz prozor baca pogled ka prozračnom nebu, pa ga spušta na čašu u ruci.

Kanda se nečeg prisjeća. U očima iskre suze. Kamo li joj sjećanja blude? Tragom minulih vremena ? Žal za mladošću? Bol za izgubljenim draganom? Ili samo tuga za nestalim nadama. Lice joj se grči , niz obraz samo jedna plavetna suza slazi, Ispušta čašu. I dok ova usporeno ka tlu odi , žena blijedi , za grudi se hvata , za čašom klizi i preko nje se prostire. Ruka svom snagom pada na krhotine stakla . Pogled joj se muti i zadnji tračak pogleda i svijesti zapisuju isto :

-Čašu lomim … grudi mi krvave , oj živote bolan li si …

Dijete koje taj prizor sanja – budi se u bunilu i vrišti. I vrišti ; al nema nikog da ga čuje i smiri.

Godine prolaze. 1974. je. Jutro će uskoro svanut. Dječak , sad već mladi čovjek u kafani , sam za stolom sjedi, U ruci čašu od kristala, do pola punu Kurvoazijeom drži. Premišlja se. Čini se nikog ne primjećuje. Kao da po boji ocjenjuje koliko je ovaj kurvoazije star. Osjeća kao i njegova bol. Drage mu nema. Zaspala. Uznijela se. Otišla je tamo gdje anđeli pripadju, A gdje on pripada? Plava kosa pjevačice ne može sakriti njenu čehru. Prilazi mu , zaljubljeno ga gleda u oči i pjeva :

-Gatala mu ciganka na travi , da on nema srće u ljubavi…

On neće da prosvjeduje . Sada ništa nema važno. O , itekako ima sreće u ljubavi Ali njegove jubavi usniju , jedna za drugom. I dok mu se blaženi osmjeh prelijeva licem, nešto kao udar groma ga posred grudi roknu. On se trznu, refleksno čašu stišće. I lomi.. Krhotine mu režu dlan. Čaša se lomi , ruka mu krvava. Muzika na mah prestaje. Pjevačica ga uzima za ruku krvavu. Otklanja veliku krhotinu orošenu bojom nalik njenim usnama, nježno mu ljubi dlan i prislanja ga na obraz. Zaljubljeno ga gleda , plače i vodi ga van staklenog stratišta. Svi odahnuše. Znaju; ona je meštar za vidanje rana.

Godinama poslije , on je još uvijek sam sa radostima i tugama svojom. I epitafom ,koji sudba zapisuje u srcu:

-Volio kao orka, voljen kao delfin bio.

U istom vremenu , na nekoj drugoj strani grada u trošnom sobičku , limene udžerice , sredovječni čovjek tamnije puti ispija po ko zna koju klipaču. Um je pomračen. Život ga boli. Rekoše mu dušmani – žena te vara , jadniče. Mnogo alkhola je istovjetno neumlju. Poslijednju popijenu flašu o ivicu sklepanog stola razbija . Diže se , okreće se ženi koja ga zaljubljeno gleda i para joj grudi oštrim krhotinama. Ona ga iznenađeno gleda , u grlu joj zastaje dah :

-Volim te ludi čovječe moj.

Tako se to zbude. Ljubljeni flaše lomi , grudi voljene krvave.

Njegovom narodu su opet ukrali konje i slobodu. Ni čergi, ni puteva sreće više ni. Nikad cigani čergari nisu lomili staklo. U lutanju mističnim drumovima , uvijek se vratiti na ista, bajkovita mjesta, a djeca i žene – bosi i vatreni , plesom i ljubavlju opsjednuti. Ostala je samo prazna čaša . I bolna praznina. Čaša se u nemoći skrši , ruke su krvave.

Nasuprost istinskoj ljubavi , strasti , bolu i krvlju orošenih stolnjaka ima onih koji su čuli za izraz : čaše lomim , ruke mi krvave. Tada to postaje moda.

Mnoštvo individua nalik ljudima u bijelim odijelima, crvenim čarapama i lakovanim cipeletinama , košulje razdrljene do pipka , par kilograma zlatnih bukagija oko vrata , bezbroj zlatnih belenzuka na zapešćima i bukadar svjetlucavog prstenja na rukama razbija čaše, i skupo ih plaćaju. Ali strah ih da puste krv. Boje se. Nije im u krvi.

Razbijanje ćaša postaje unosan biznis. Gospoda u frakovima , polucilindrima i ulaštenim čizmicama, idu od birtije do birtije , tražeći zadovoljstva prostog puka. Živeći u vjekovnoj dosadi pogubili čari života. . Plaćaju da čaše lome sa nebrojeno mnogo penezi , a njihove sluge ruke i život krvavi imaju.

Niko ne zna otkud taj poriv. Niko ne zna otkad ta pasija. Niko ne zna zašto slomljena čaša i bol zajedno persistiraju milenijumima , a nikoga kao da nije briga. Niko da se zadubi i pita zašto , kako i ko postaje insan na rubu provalije i primitivizma. Sociolozi, filozofi, psiholozi liječe ljude i daju odgovore za sve. Osim za – čaše lomim , ruke mi krvave.

Dalje štancanje storija o slomljenim čašama i krvavim rukama bi me vratilo u mladost kad šegrt života sam bio. Ako sam ikad bio!? A ponekad , jednostavno nisam raspoložen sučeliti mladost i starost. Teško je. Mnogo je tajni i ljepote zapreteno u tom jazu. Zna da raduje, ali i da boli.

A pred svakom razbijenom čašom i sa krvavom rukom je normalan čovjek. Uglavnom ! Ako takvih danas ima? Vjerovatno ubračen i djecu ima. Odakle u tom biću, krhkom ko suva grančica , iskonska želja da razbije još krhkiju čašu, da na njoj iskali bijes i povrijedi sebe, ponekad i druge.

Pretpostavljam da je to počelo još sa prvim alkoholnim vrenjem . Tada nije bilo stakla i kristala. Tek izdubljena tikva , drveni vrč ili prikladna posuda pogodna za natakanje ubistvenih alkoholnih pripravaka. Ljudi različito reaguju kad im moždanie vijuge obaviju alkoholne pare. Bijes , tuga , ljubomora, radost , ljubav natjeraju ljude da povrijede sebe i druge. Gađati vrčem ili bilo čim , ljubavnicu ili suparnika, sebe i rapolutiti glavu. Koga briga! Nema trezvene misli.

I tako milenijumima. dok se nisu izmislili kristal i staklo . Bogate je bilo baš briga kako će i koliko će stakla i kristala slomiti. Imaju novaca pa se ponovom još ljepšim kristalima mogu nadolmiti. I robovazti sluškinje koje će to namah počistiti. Siromašnim i onim sa tanjim takulinom već nije svejedno. Ne mogu oni nakupovati i naplaćato čaša koliko ih bol, jad , čemer života mogu natjerati da razbijaju. Čovjek je sklon i sadizmu , a još češće mazohiozmu. Da bi sebe kaznili i zbog životnih fula i bula počela se pandemično širiti izreka i postupak:

-Čaše lomim , ruke mi krvave.

A čaše nikom nisu ništa skrivile. Osim što su nalik ženi: uglavnom raskošne, oble , vitke kristalno blještave , krhke i fino se glasaju.

Tobe jarabi!

Dopisano,

Nisamo prepisivači da tragamo za objašnjenjima neukih i “sveznajućih”.

Govore kako to ima veze sa starim ritualima oplakivanja preminulog i načina da se čovek bori s tugom i gubitkom. Razbijanje tanjira , čaša , spaljivanje odjeće i namještaja označavali su prekid upokojenog sa ovozemaljskim životom.

Gluho bilo neki jopet kažu da krv i preklani dlanovi itekako imaju sa veze sa vještičarenjem i vampirima. Pu! Pu! Pih! Pogan. Nalet ih bilo.

Opet, neki tvrde i kako ovo ima veze s iskazivanjem bogatstva – jer samo onaj koji ima može da priušti uništavati predmete kao da je to ništa. Samo čin olakšanja. Neki to opet dovode u vezu sa krajnjim primitivizmom i bijedom.

Milijarde lljudi , minimum toliko čudi ( ne računajući disocijativni poremećaji osobnosti , bipolarne poremećenosti ili kompleksaše ).

Pa haj'ti skontaj oklen to i čemu to?

Allegro bend – Gdje si dušo gdje si rano /Song – Lyrics

 

 

Preko praga, kad je posao

sam vodu bacila

al’ sam znala, da kada jednom ode

da se ne vraca

 

Srce mi sa sobom odneo

al’ ne kunem, srecan mi bio

 

Gde si duso, gde si rano

da l’ bi pogled s'krio, da l’ bi plakao

kad ti kazu, kako stalno

sklapam oci s tugom i budim se s njom

 

Gde si duso, gde si rano

da l’ bi pogled s'krio, da l’ bi plakao

kad ti kazu, kako stalno

sklapam oci s tugom i budim se s njom

 

Kuca nasa, u njoj se nocu

svetla nikad ne gase

blago tebi, ti znas da negde neko

tebi nada se

 

Gde si duso, gde si rano

da l’ bi pogled s'krio, da l’ bi plakao

kad ti kazu, kako stalno

sklapam oci s tugom i budim se s njom

 

Gde si duso, gde si rano

da l’ bi pogled s'krio, da l’ bi plakao

kad ti kazu, kako stalno

sklapam oci s tugom i budim se s njom

 

Gde si duso, gde si rano

da l’ bi pogled s'krio, da l’ bi plakao

kad ti kazu, kako stalno

sklapam oci s tugom i budim se s njom

 

Gde si duso, gde si rano

da l’ bi pogled s'krio, da l’ bi plakao

kad ti kazu, kako stalno

sklapam oci s tugom i budim se s njomoni ć














												

Bleki – Kada se budem opraštao





 

 

Kada se budem opraštao mila

biće to u osvit svilenog ljeta

novi dan će biti prelijep

a ti orošena poljubcima mojim

 

Kada se budem opraštao Malena

ptice će pjevati pjesme naše

za novi prelijepi dan

a ti nećeš plakati ljubavi

 

Kada se budem opraštao Jubavi

zaustaviću bol i vratiti ga

na staze prošlih dana

da se ljubavi uči

 

Kada se budem opraštao djevojčice 

rasuću suze

nek ko kapljice sreće

plove snovima nedosanjanima

 

Kada se oprostim od tebe jedina

sebi neću ostaviti ništa

da bilo šta uzmem

ubio bih Princa Malog


												

Vilijam Batler Jejts – Ljubavnik priča ruži u svome srcu









Sve slomljene, nezgrapne stvari,

predmeti trošni, stari,

plač deteta nekog kraj puta,

ta škripa kola što smeta,

i teški korak orača

što gaca po zimskoj bari,

tvoj lik mi vređaju koji

k'o ruža sred srca mog cveta.





Jer previše je gruba uvreda ružnih stvari;

da mi je da ih sagradim sve iznova

usred leta,

da zemlja i nebo i voda –

k'o zlatan kovčeg se žari

za moj san o tvom liku

koji k'o ruža sred srca mog cveta.

Elma Hadžić – Razbolje se sultan Sulejman / Song – Lyrics

 

   

 

Razbolje se sultan Sulejmane aman

aman padisa

sedmog dana sehri Ramazana aman

aman Ramazana

 

Pitao ga sine Ibrahime aman

aman Ibrahime

o moj babo sultan Sulejmane aman

aman Sulejmane

 

Je l’ ti zao babo umrijeti aman

aman umrijeti

je l’ ti zao carstva i Stambola aman

aman i Stambola

 

Odgovara sultan Sulejmane aman

aman padisa

o moj mladi sine Ibrahime aman

aman Ibrahime

 

Nije meni zao umrijeti aman

aman umrijeti

nit’ mi zao carstva ni Stambola aman

aman ni Stambola

 

Vec mi zao saraj Bosnu ostaviti

Bosnu ostaviti










												

Enrico Macias- Solenzara / Song – Lyrics – Prevod na Bosanski jezik

    

Solenzara

 

 

Sur la plag’ de Solenzara

Nous nous sommes rencontrés,

Un pêcheur et sa guitare

Chantaient dans la nuit d'été

Cette douce mélopée.

Sur la plag’ de Solenzara

Chaque soir on a dansé

Et le jour de ton départ

J'ai compris que je t'aimais

Et je ne t'ai plus quittée

 

{Refrain:}

À Solenzara

Oh ! chi dolce felicita

À Solenzara

più bè nun si po sta….

 

Quand j'entends la mélodie

Qui m'a donné tant de joie

Je sais que cette nuit-là

Notre amour a pris sa vie

Au cœur de Solenzara

 

{Instrumental}

À Solenzara

J'y reviendrai tous les étés

À Solenzara

 

Più bè nun si po sta….

Più bè nun si po sta

 

Solenzara

 

Na plaži Solenzare

Upoznali smo se,

Ribar i njegova gitara

Pjevali u letnjoj  noći

Ovu nježna melodija.

Na plaži solenzare

Svake noći smo plesali

Do  dana  tvog odlaska

Shvatio sam  da te volim

I više te nisam ostavljao

 

{Refrain:}

na Solenzaro

Oh !¨kakva slatka sreća

na Solenzari

bolje nije moglo biti

 

Kada čujem melodiju

Koja mi je donijela toliko radosti

Znam da je te noći

Naša ljubav živjela

U srcu Solenzara

 

na Solenzaru

Ja ću se vraćati svakog ljeta

na Solenzara

 

bolje nije moglo biti

bolje nije moglo biti