Pred ponoćna Galerija Bosne zemlje Božije milosti

Autor

Hajro Šabanadžović

Kosi, čedu Grada čednosti

Copy of ona spava crvena    Nebeska ruža

Ona spava                                                                     Nebeska ruža

Centofilija    Livada

Centifolija                                                                Livada

Ljetno proljeće    Proplanak

Ljetno proljeće                                                         Proplanak

Ljubav je blagost neba   Čežnja slama

Ljubav je blagost neba                                                           Čežnja slama

Naša noć  Velovi Modre rijeke

Naše noći                                                                            Velovi Modre rijeke

Molitva i anđeo   Dijete u oblacima

Molitva i anđeo                                                                         Dijete u oblacima

Nebeski velovi   Rađanje

Čednost   / Nebeski velovi                                              Rađanje

Neminovnost  Hala ti Gospode

Neminovnost                                                            Hvala gospodu

Vesna Parun – Nikad

 

 

Neznam gdje pocinje praznina mora

Ali slutim sto je taknuo u tebi ili meni glas

koji je blizu negdje rekao:

Nikad

 

To je rijeka koja se ne ,vise ne vraca

u svoj izvor

jer su joj obale dogovorene s nekim nepoznatim

koji ceka u daljini.

 

To je cvijet koji ne silazi vise

u svoj korijen

jer se ondje naselila buducnost

 

Nikad.

Sumna trava neizgazenih visoravni,

snijeg na planinama ,ljubicastim.

 

Osvrni se za sobom i gledaj svoje Nikad

u travi sluha i vida naraslo

u sjeni ruku sustalih,u sjaju zelje neugasle

 

Obazri se ,prepoznaj svoje Nikad

po iscezlim nizinama prostrto

I teska misao ,koju si zanjihao

postat ce blaga ,

jer je kraj nje covjek nerazumljiv

u svojoj samoci .

 

A kad se on pomakne u Noc

i u veliki uspavani prostor,

ispruzit ces za njim svoje ruke

i viknuti ;

Ne odlazi


												

Arsen Dedic – Djevojka iz mog kraja/Song -Lyrics

 

Provela je noc na putu
kojim krecu od davnina
nasi snovi prema svijetu
s’ Perkovica preko Knina

U ocima njenim more
svjetluca joj sol u kosi
ona ne da da je slome
otima se i prkosi

Ref.
Djevojka iz moga kraja
na usnama njenim kusam
okus prvih poljubaca
okus prvih oskorusa

Ona pamti davne rijeci
slatke boje zavicaja
ima zelju da me lijeci
djevojka iz moga kraja

Provela je noc na putu
na kojem se nade gase
ostala je svu noc budna
u vagonu druge klase

U ocima njenim more
svjetluca joj sol u kosi
ona ne da da je slome
otima se i prkosi

Ref.

Ref.






												

Cvijeće djevičansko









Uletjela si u moj život kao nenadani lapršavi lahorac.

Htjedoh te životu učiti , o ljubavi i ljepoti zboriti ,

zaboravljajući da si dijete koje još uvijek voli lutanja svoja.

Uplaših te i ti odi stazama koje manje bole.

A snovi naši se isprepletu pričaju za oboje.





Sjećaš li se mila

snova kraj Modre rijeka .

Kristalno čista duša tvoja

slušala je šum rijeke što ljubav doziva.

Gledali bi plavetno nebo i ljubičice

one čedne ljubičaste i one bijele djevičanske .

Za nas je svo cvijeće iskrilo nevinošću ,





Zaljubljeno gledajući u tebe govorio sam:

.– Vidi malena moja , jube moja

te krhkosti, te blagosti i nježnosti,

te nestvarne ljepote i mirisa.

Tako nešto je samo od velike ljubavi Božje moglo nastati.

To ljudima nije dato.

Ženama jeste,

ali te Božje darove neljudi blate i prljaju .

U stranom dunjaluku je poprilično toga,

skoro svo je upraljano i to me uvijek jadom pritiskalo,

Nisam mogao disat ni mira naći..

Nosio sam ja kožu tamo, i čizme sa visokom petom,

da ne bi otkrili da sam iz Bosne , jer naša ljepota plijeni.





Svaki Bosnac je Princ mali, ako to prihvati i želi.

Sada , kad te napokon nađoh volim i tebe i tvoju bjelinu.

I tvoju djetinju dušu.





-Kod nas u Bosni i Sarajevu nebo je čistije,

cvijeće mirisavije ,ptice lepršavije i cvrkutavije ,

vazduh pitkiji i tečniji , ozdravljujući,

rijeke modrije, sunce sjajnije, nebo prozračnije ,

mjesec blistaviji, maglice svjetlucavij…





A žene?

Nemaju izbora .

Il su Anđele ili Princeze.





Vrativši se doma shvatih ,

koliko ovdje blaženih i prelijepih žena ima,

srce od plemenitosti i ljepote da stane.

Kolijko nevinosti i snenosti u Bosni ima ,

duša da se razigra i pleše kao dašak mjeseca ,

koji u izmaglici purpur sunca, na počinak kreće





O , znam šta ćeš mi zamjeriti Mila.

A bol , a tuga , a suza ,

jer Bog Milostivi sve daruje u parovima.

Nisma zaboravio jube moja.

I ti i ja smo jedna bol , jedna tuga , jedna suza.

Al danas mi se samo o lijepim stvarima zbori,

o snovima , o zanosu , o iskonskim dodirima,

i o ljubavi koja damarima bije djevojčice mila .





Hvala ti , i molim te oprosti mi

jer ne stigoh ti reči tdasi ljubav moja.

Vikont Anri Mari Rejmon de Tuluz-Lotrek Monfa – Poglavlje VII / Zapis u X . Poglavlja

  1. Impresionizam, Posteimpresionizam, Ekspresionizam .

Odrednice  umjetnosti slikara Henri de Toulouse-Lautrec možemo okvirno odrediti sa  nekoliko pojmova koji će sveobuhvatno pojasniti  koncepciju njegovog stvaralaštva : Impresionizam ,Postimpresionizam ,  Ekspresionizam i Individualnost.

I.Impresionizam (*francuski impressio- utisak,)

Impresionizam kao   umjetnički pokret u slikarstvu, muzici  i književnosti,   je nastajao  u vremenima kada se Tuluz-Lotrek rodio.

Impresionizam u slikarstvu  je nastao druženjem grupe mladih ljudi koje je „vezivala jedna ista ljubav prema slobodnom studiranju prirode, a koji su prezirali kruta  akademska pravila“(* str. 30 .Ljiljana Mihač , Impresionizam , IP RAD,,Beograd 1960,)

Težnja  umjetnika je da u svome stvaralaštvu   unesu subjektivna raspoloženja i dojmove  kao  formu izlaganja i izražaje. Ta subjektivnost je zasnovana na  realističkom i naturalističkom promatranju prirode, preuzimanjem i nadogradnjom   tehnike rensesansnog „tonskog slikarstva“ ,  kroz modluaciju predmeta  postepenim prelazom od svijetlijih do tamnijih tonova.

Taj vjekovni kliše su impresionisti  potpuno izmjenili   , nastojanjima da sjenku zamjene bojom. I to po po krutim shvatanjima slikarstva stavljajući svijetle tonove jedan pored drugo, unoseći svjetlost kao bitan faktor, ravnopravan igri boja.

Osnovna filozofija impresionizma  je za cilj imala poticanje unutarnje emocije – impresija   putem vanjskog poticaja  (stimulansa)  da bi se   prikazao  doživljaj  datog momenta.

Od Monea, Renoara i Degasa  Tuluz preuzima nesavršenost kao oblik ljepote. Tonalitet i svjetlost veoma slični,   oblik tijela nijansu  , dvije drugačiji , ali neupućeni posmatrač može steći utisak da se radi o istom autoru .

O aktovima je najviše  učio i naučio od Dega. Ako  pažljivo osmotrimo  Degasov  Aktove , način na kojih je pravio kompozicije, boju i osvjetljenje vidi se veoma jak uticaj na Tuluz – Lotreka. Ne samo u aktovima, Tuluz –Lotrek to vješto primjenjuje i u slikama koji kokretiraju sa aktovima, ali i u slikama svakodnevnice.

undefined

Edgar Degas, The Tub, 1886,

Komparacija sa Tuluz Lotrekovom Toaletom / Crvenokosa koju smo opredstavili u prethodnom poglavlju je izlišna.

Oble , bujne ,  svijetlopute, punačke žene, uhvaćene kistom u prirodnim položajima  i okruženju , konceptualno  u suprotnosti sa uobičajenim akademskim formama, koje   insistiraju na  nepomičnoj, neprirodno mirnoj  , nagosti  žene u krevetu.

Rezultat slika za Edgar Degas, "Femme se peignant 1885

Henri De Toulouse-Lautrec, Elles, 1896.

Artwork by Edgar Degas, FEMME SE PEIGNANT, Made of Charcoal heightened with pastel on paper laid down on cradled panel

Edgar Degas, “Femme se peignant 1885

File:Pierre-Auguste Renoir - Baigneuse aux cheveux longs.jpg

Pierre Auguste Renoir  Kupačica sa dugom kosom

( Baigneuse aux cheveux čongs)

Renoar , Dege i Lotrek , prestavljeni redom  u jednoj , dvije i tri slike obnaženih žena.

Savim oprečne  poze i dekori su odabrani  sa namjerom ,  da bi se u toj različitosti spoznale jako  velike  sličnosti. Stiče se utisak   da jedan autor , slika jednog modela u tri različita položaja, ambijenta , ali i osjećanja.  Jedna žena tri događaja: jutarnja tolaeta odmorne i ležene žene, san žene koja od umora nije uspjela da skine elegantnu čizmu  , koja naglašava vitkost  nasuprot oble zadnjice  i nevinost kupačica čija je djetinja podatnost  u kontrastu sa okolinom.

Posmatrač ima osjećaj da ,autori kao jedan ,  nježno kistom prevlači po intimnim dijelovima modela , pokušavajući   da ,  igrom svjetlosti i boja    slave savršenu   nesavršenost , kao osnovni objektivitet   ljepote koja se fotografiše.  Oni ne slikaju po ličnim željama, oni prenose posmatraču ono što njihova nutrina  vide. Svako svojim stilom , a opet toliko sličnim. Nema pokušaja šminkanja i retuširanja. Kao da kažu:

-Moje viđenje stvarnosti je ovakva, a ako neko može   ljepše, svjetlije  i prirodnije  prestaviti ženu,   neka pokuša.

II.Postimpresionizam

Subjektivitet impresionizmaje bio ograničavajući faktor za neke impresioniste i oni su krenuli svojim pravcem. Zapravo postimpresionizam i sva moderna umjetnost „ počinje s prostodušnom odlukom  jednog francuskog slikara (Pol  Sezan  – opaska autora rada) da svijet vidi objektivno“.  (*Str.13 – Istorija modernog slikarstva od Sezana do Pikasa,Herbert Rid, IZ Jugoslavija , Beograd 1963

Jednostavnim riječima rečeno Postimpresionizam je   pravac u umjetnosti   kojeg oblikuju umjetnici koji su se razvili iz impresionizma, a koji su zadržali neke osnovne tonalitete impresionizma, ali su unijeli upravo tu Sezanovu notu: objektivnost.

Isključivši varljivo  impresionističku svejetlucavost i nejasnu iznijansiranost stvari i  objekata    , prelazeći na objektivnost u scenskim poduhvatima, javlja se i potreba za dvodimenzionalnošću.Ta tehnika nije nova. Nastala je kopiranjem   japanskog   dvodiomenzionalnog slikarstva.

Okretanjem od impresionizma, postimpresionisti zadržavaju osnovno postulate impresionista razigranost boja, svjetlost, moduulacija . Uz impresionistička iskustva i upliv,  zatim  produbljivanjem , usavršavanjem i prilogođavanjem  dvodomenzionalne umjetnosti evropskim standardima  dobija se nova tehnika i stil , koju prihvata nova generacija umjetnika koji će , uz impresioniste,  biti preteče svih kasnijih pravaca u umjetnosti i slikarstvu.

Lotrek nije bio impresionista. Njegov izraženo nervozni senzibilitet je odudarao od blagosti i pomalo sanjive uspavanosti impresionističke igre boja i svjetlosti. Vidljivo je da su impresionisti bitno uticali na njega . On nije krio svojom oduševljenošću Degasom. U nekim ranijim  radovima se preklapa sa sa Degasovim koloritom  i kompozicijom, naročito kod aktova.

Kako reći da je naginjao ekspresionizmu  ( što mnogi nerazumno navode) , ako znamo da je on saživio poslije njegove smrti. Znači on je ili preteča ili začetnik ekspresionista , kao i svaki od postimpresionista.

Više važnosti je pridavao crtežu i liniji. To je ona njegova infatilna  crta iz djetinjih dana kada je veoma uspješno, skoro u maniru odraslih  crtao , skicirao, majku, sluge, psa ili konje .

III. Ekspresionizam* (*francuski   expression,expresio znači izražaj, izraz.)

Ekspresionizam je nastao na izražajnim tradicijama impresionizma i post impresionizma unoseći neke specifične osobine koje ga bitno razlikuju od tih pravaca.

Iako potiče od francuskih umjetnika, pravac je najprije zaživio u Njemačkoj.

Ekspresionizmom  se pokušava izraziti unutarnja stanja autora, njegove  lične misli i emocije proistekle , iz njegovog pojmanja života i njegovo oblikovanje viđenja vanjskog svijeta.

U svojim počecima ekspresionizam je bio vrlo pesimističan i apokaliptičan i predstavljao je krik i vapaj  čovjeka koji je proživio zastrašujuća ratna dejstva prvog belikog rata .  Na osnovu tog prvog krika modernog čovjeka rodiće se mnogi umjetničko   filozofski pravci .

Po svojim obilježjima umjetnost Tuluz –Lotreka koketira sa impresionizmom, nosi sve odlike postimpresionizma , a jedan je od njegovih „osnivača“ i najznačajnijih predstavnika.

Sa ekspresionizmom je povezan samo utoliko što je njihov preteča. On među prvima  slika  ličnu tragediju ,. Njegovo viđenje svijeta je krik hendikepiranog čovjeka kojeg je taj hedikep gurnuo u jedan svijet daleko od njegovog „ prirodnog“   miljea stečenog rođenjem.

Danas  , kada je sve pojeftinilo ,  izraz ekspresionizma se  upotrebljava  za svaki umjetnički rad u koji objektivnu stvarnost pomjera, iskrivljuje  ili simbolički predstavlja, da bi pojasnila nutrina  jednog umjetnika.

Tuluz – Lotrek je bio samo svoj slikar. Pripadao je epohi impresionista i postimpresionista. Bio je preteča ekspresionizma. Nije bježao od linija  naturalizma ili simbolizma.  Nikad se nije žanrovski odredio. Jer nije mogao. Crtao je od trenutka do trenutka, od rapoloženja  do raspoloženja , od potrebe i naruđbe, gdje forme i nisu toliko bitne. Miksao je sve dok nije dobio djelo koje mu se sviđalo. Uglavnom se sviđalo i posmatraču.

Nastavak slijedi sutra u 20.08 h.

Doris Dragović – Ove noći jedna žena / Song – Lyrics

Podarite milost cvijeću    Raspjevano srce Centofilija

Ove noci jedna zena

Da sam cuvala sve suze potekle

moje oci bi u rijeku gledale

da sam cuvala sve suze potekle

suze sto su zbog tebe padale

Da sam cuvala sve ruze uvele

moje oci bi u jesen gledale

da sam cuvala sve ruze uvele

ruze sto su za tebe cvijetale

I sad, ja koja sam te cekala

i sad, ja ne znam kud bi krenula

Ref.

Ove noci jedna zena

bijele ruke sklopila

ne zna gde je sreca njena

ne zna kud je otisla

Ove noci jedna zena

jedna ruza uvela

zna da nikad nece doci

onaj kog’ je ona cekala


												

Bleki – Dobrotom njenom

 

 

Dobrota, radovanje i niti-ljubavi

 

Dugin dan

Dugin dan

 

Trešnja u cvijetnjaku

 

Ljubav djetinja

 

Malena velove snije

 

Dobrotom njenom

iskovano radovanje

plete nitima ljubavi

tihe dugine dane

ispod trešnje u  cvjetnjaku

u pogledu koji sluti

jezu izgorjele daščare

koja tajne zidove  krije

iza kojih  ljubav djetinja

odmara

i ne prestaje da snije

 


												

Jelena Tomašević – Da mi je da mi se vrati / Song – Lyrics

Samoća i rastanak   Mladost i priroda  Ljubavi nestaju

 

Još na tebe pomislim

i kad srce neće to

al’ se mnogo ne pitam

osmeh duši nacrtam

sebi ranu zašivam

 

U svakoj pori skrio si

malo svoga mirisa

i kad sam ostanem

tvoje ime pomenem

s’tobom bolja postanem

 

Refren

Da mi je da mi se vrati moj dragi

moja ljubav I moj greh

na usne ove da vrati moj dragi

one dane, onaj smeh

da mi je da mi se vrati moj dragi

moja ljubav, ceo svet

da opet dobijem krila, meka k’o svila

pa da nastavim svoj let


												

Milena Pavlović Barili – XIV

U jednom kutku

mora

spajajući vale

sa zvezdama

čekala sam

čitavog života.

***

Samo mudraci razumeju moje reči,

za ostale

vreme donosi pepeo.

Kao beskrajni nerazgovetni glasovi

krstare dani mojim životom,

kao seni

i kao vode.

***

Sve su mi reči bile tužne

Sada mi je milija ćutnja.

Život je dug

kao nepoznata reka.

1643_m_milena_pavlovic_barili