Gdje pijetlovi ne pjevaju Gdje se ne zna za glas roga
I još huđe i još luđe Iza uma iza boga
Ima jedna modra rijeka Široka je duboka je
Sto godina široka je Tisuć ljeta duboka jest
O duljini i ne sanjaj Tma i tmuša neprebolna
Ima jedna modra rijeka
Ima jedna modra rijeka Valja nama preko rijeke
Indexi na muzičkom zapisu nisu Indexi koji su 1978. iznjedrili remek djelo Modra rijeka.
Na slici du Indexi iz 1974. god. Slijeva na desno stoje: Enco Lesić,Fadil Redžić,Davorin Popović,Slobodan A. Kovačević i Milić Vukašinović.
Sedam veličanstvenih Muzičke akademije zvane : Indexi Mali prinčevi Bijelih dvora, a to vam je Sarajevo, Grad čednosti.
Postavu Indexa, koja nam obradila i odsvirala poeziju vanvremensku poeziju Mak Dizdara, je činila grupa odabranih maestra:
-Slobodan A. Kovačević ,solo i akustična gitara, kompozitor i aranžer 6 numera: Modra rijeka*,Brod, More,Pustinja*,More II i Modra rijeka II* Numere označene zvijezdicima Bodo je aranžirao uz pomoć Ranka Rihtmana.
-Fadil Redžić bas gitara,muzika i aranžman numera Blago i Slovo o čovjeku,
-Davorin Popović vokal
-Đorđe Kisić udaraljke i bubnjevi
-Nenad Jurin sintisajzer
-Ranko Rihtman stalni pridruženi član klavir,koaranžer Bodinih pjesama označenih zvjezdicama
Upozoravaju me da Makova Modra rijeka i rijeke koje sam ja u njoj prepoznao ,nisu iste rijeke. Kažu, Makova, prava hita ka Jadranskom moru ,moje ,krive , brode na sve strane, najčešće ka Bosni.
Tada se zamislim i snebivam , poželim nešto reči, ali odmahnem rukom , slegnem ramenima: Ljudi su vrlo često nerazumni , ili barem strani.
Geografija,toponimi,aromosfera ,vrijeme i prostor uopšte nisu bitni za Modru rijeku. Ona je sve to. Pride ljudi.Bosanski.
Modra rijeka je : izvor iza sedam iza osam , da Bosna zemlje Božje Milosti plovi, zajedno sa njom,
ona je tisuće godina duboka cvjetna svježina , Sarajeva Grada čednosti – plavo modro pojilište časnog Bogumilog naroda .
Modra rijeka je ono što častan čovjek sam odabere. Ona je put kojim život hodi. Ona je nestvarno proljeće.
Ona je sunce i ljubav. Ona je moja ljubav, miris smilja i moj dom.
Od kada sam upoznao Makovu Modru rijeku , ja sam je čvrsto prigrlio , u duši odredio njen bitak , ne želeći ubiti njenu mističnost i samoniklost.
Odredio sam da ona bude i rijeka po kojoj se jedna zemlja zove.
I pogriješio?
Ne priznajem da me je zavarao stih : Tisuć ljeta duboka je… Iako, tačno toliko vremena zemlja Bosna po prvom zapisu postoji, to je prejednostavna šifra da bi se otkrila tajna Modre rijeke.
Svi tumače i rastaču Modru rijeku i pokušavaju da joj daju odrednice i smjerove.
Moja baba,majčina majka,prečasna i prelijepa duša, Milostiva u svojoj uzvišenosti ,da joj Milostivi podari rajske đardine, mi je neposredno pred smrt otkrila jednu svoju tajnu:
„Za Kuran , Svete knjige i istinu ti nije potreban vodič i tumač. Svaki čovjek svoju tajnu i svoje breme ima i želi da se toga riješi, da to nekom drugom proda ili o grbaču okači. To može svakog skrenuti sa pravog puta. Moj ti je savjet , Kuran i Svete knjige u osami, u tišini čitaj, proučavaj ako ga ne umiješ učiti. Čitaj ih polako i tiho,ni glasno, ni nijemo, već od srca nježno i razgovjetno.
Bog je milostiv i prašta. Ako si dobar i iskren upotpunit će ti dušu i sve ćeš razumjeti. Istina će se sama pojaviti.Drugačije to ne ide.“
Poslušao sam je. Dugo sam lutao. Još duže mi je trebalo mi je da shvatim. A onda odjednom krvavi rat je počeo i sve je polako leglo na svoje mjesto. Nestalo je bjelila iz očiju, čepova iz ušiju, bujice presahlih riječi potekle.
Da li je ta ista tajna zauvijek vezala Mak Dizdara, njegovu poeziju, stećke i Modru rijeku,za Bosnu?
Meni se čini da je i Mak Dizdar ”teško” razumio sam sebe. Toliko je zaronio u Modru rijeku, toliko se zakopao u stećke tragajući za dušama voljenih bića, izgubljenih u paklu jasenovačkih kama, pa se osamio u svojim lutanjima.
Doduše , malo ga je i država za koju se borio, a radi čije slobode izgubio najmilije, odgurnula u stranu ,
jer :
Tragajući za majkom i sestrom , tražeći odgovore zašto i zašto , počeo je tragati za onom drevnom izgubljenom Bosnom , koju su svi napustili i ubijali ,sa jedinom željom , njenog nestajanja.
Mak je spoznao da se Bosna nikad nije dala, većme je većom postajala, krijući svoju čednost ,i ljepotu, milost i snenost, od skrnavitelja,silovatelja i ubica.
Ostavštine je svoje prenosila preko Kamenih spavača i svoje djece Bosanaca .
Mak je pošao od Bosni bliskih Krstjana , odlutao do stare Grčke i Orijenta, da bi se vratio Bosni, stečcima i Modroj rijeci.
U njima je našao Mir. Nadamo se.
Možda i neke odgovore. Tko da zna?
“Stećak je za mene ono što nije za druge,
ono što na njem i u njemu nisu drugi unijeli
ni znali da vide. Jest kamen, ali jeste i riječ,
jest zemlja, ali jeste i nebo, jeste materija, ali jeste i duh,
jest krik, ali jeste i pjesma, jest smrt, ali jeste i život,
jest prošlost, ali jeste i budućnost.”
Podizao je velove i zvjezdanu prašinu sa Kamenih spavača. Dok je hodio ,umivao se mirisnom rosom bosanskih livada. I začuđen, vidio je da se ona prelijeva u tisuće modrozelenih boja žuboreći istinu širom bosanskog dunjaluka.
I očaran njenim ljepotama, vidio je da ona umiva dunjaluk svoj,. da skuplja suze pučanina i pretvara se u Modre rijeke , što miju bol Bosne,majke njihove.
Mak je čeprkao i djelić po djelić prenosio okamenjenu prošlost, u svoje teške i ponekad gorke riječi, kao pouku i poruku za budućnost. Teške i gorke, jer je njegova mladost takva, jer je prošlost Bosne takva,j jer je svaki dan , negdje , širom svijeta takav.
Mak skoro nikad nije dopustio da ga bol vodi. Tako ga odgojila majka, Bosna i porodica.
U Bosninoj ljepoti nema bola,samo prkosa i sna , stećaka i Modrih rijeka. Ktomu planina i gradova nalik njima , što vješto kriju bol.
Takav je Mak Dizdar bio .
Malo “težak” i nepopustljiv ,često vrlo strog do nerazumljivosti, ali iskren i neponovljiv, i jer se bojao svoga grijeha u porodičnoj tragediji.
I nije želio , nikako nije htio biti tumač ljudima. On je želio biti samo svjedok, i postao je jedan od Kamenih spavača.
Da li je htio poručiti da ljudima ne trebaju tumači? Da se oslone na Svete knjige . stećke i Modre rijeke, jer oni su duša Bosne.
Tko da zna?
Svjesnost ;
samoproglašeni tumači Bosne i Bosanskog bića su plaćenici, a plaćenici ništa dobro , ni mudro ne nose ,
ga tjera da ponekad muči kad treba vrisnuti, a opet nekako mirno, tiho ,staloženo i veoma glasno vrišti.
Oni drugi su plaćeni da kažu ono što pišu, a to nije Bosnina istina. Zato su laž i istina uvijek na suprotnim stranama.
Ima i časnih izuzetaka, koji iz ljubavi prema riječi i istini od Bosne ništa ne traže.
Ne traže ni da ih razumijete. Očekuju da ćete sami naći svoj put i prepoznati riječ istine.
Prošle su decenije, eoni , a u meni još uvijek leži mistika u neponovljivosti Kamenog spavača i Modre rijeke. Ili Modrih rijeka. I Bosne zemlje Božije milosti.
“Tko je ona,gdje je ona,zašto je ona,nikto ne zna, al je znano u Bosni je tma i tmuša neprobolna…”
Kao što je Jason modre rijeke prebrodio , tako će ih i Kameni svjedoci opet ponovo spojiti,
jer valja nama preko rijeke.
A nad Bosnom kao uvijek behara miris Božije milosti.
Dopisano:
Mehmedalija Mak Dizdar 17. oktobar 1917. Stolac – 14. juli 1971. Sarajevo Rođen je u staroj muslimanskoj porodici kao sin Muharema i Nezire (rođene Babović). Izgubio oca u šestoj godini. Imao je sestru Refiku i starijeg brata Hamida . Majka i sestra ubijene su mu 1945. u koncentracionom logoru Jasenovac, kao rezultat svojevrsne osvete ustaša Dizdaru zbog njegove neuhvatljivosti i antifašističkog djelovanja . (I izvor)
Njgov brat Hamid je zbog ilegalnog rada uhićen je od ustaškog prijekog suda ali je pobjegao iz Sarajeva. Nakon toga njegova majka Nazira (rođ. Babović) i sestra Šefika su odvedene u Jasenovac i tamo ubijene od ustaša. (II izvor).
Dvije interpretacije povoda tagičnog završetka dvije žene.
Zar zlu treba povod? Ni Hamid ni Mak se nikad nisu oporavili od porodične tragedije. Hamid je tavorio i zgasio svoju neospornu knjižvenu vrijednost. U inat ustašama , Hamid se proglasio srbinom,
i gle , morbidne li “slučajnosti” , Hrvati Maka svojataju kao hrvatskog pjesnika , Bošnjaci kao bošnjačkog, Srbi kao srpskog , valjde po bratu ,
a Mak unatoč,uprkos i u inat svima njima , umro kao Bosanac ,potomak bogumila,davno prije novokomponovanog Bošnjaštva.