(Oni još uvijek jašu , a Mojsije harmonike baca, ono kad ih mere bit ima , a pođahkad i ograišu.) Dugo se mahalom i Jahačima i Mojsiju prepričavalo svašta nešto. Ponešto zapišemo, ali samo ako ima vjerodostojnih svjedoka koji su svojom nazočnošu i takarli damarom mogli muhurat istinitost. I dan danas , na sam pomen konzilija , poneka ženska suza zaiskri, srce zatitra a tijelo se uskomeša i preplavi se dobro poznatim trncima . Priču koja slijedi je jednom ispričo Mojsije , najvjerodostojniji hroničar i prorok njihovog belajli vakta . Kome ćemo vjerovati , ako nećemo mahalašu sa takim časnim imenom, koji još uvijek nosi lakovane čizme, đah ljeti,đah zimi. A mošte misliti i u proljeće i jesen.A redovno tegari ramunjik od 120 basa, ono da se bolje glasa. Nije bio rasist tako da mu boja harmonike i nije bila osobito važna. Samo je pazio da se uklopi u enterijer tog i tog đardina , a mere biti i Zlatinog ponajviše. Jošte je i slikar, ali odavno ne slika , prevarila ga umjetnost, pride , kao što pretpostavljate svira harmoniku i nije imo vremena za boje i tuševe. Uglavnom majstor u prebiranju. Po dirkama, i dugmićima . Jakako. A najviše volio podešavati one dugmiće nalik dugmićima onih birvaktile Teslinih ili Portorož radija. Obrni okreni dok ne ufaćaš pravu frenkvenciju . A tada ; joj miline i harmonije ljudi mili! Mojsije volio pričati priče iznebuha.Ništa uvod,ništa poetika ,ništa stilizacija , ništa nagovještaji , diskurs . Čak i bez ikakvog motivacijskog prosedea. .Po staromahalski drito u čelenku. “-Reče Dobrom , jedna prelijepa Dama , koja je tada bila sama: -Podsjećate me na nekog slikara , ali ne znam kojeg. Dobri , pas ga ne takario, kao uvijek ko zapeta puška na usluzi žemskom rodu, od šesnest do šezdeset, ono radi zakona, a kažu nije mu bilo mahane i koju jedva dozrelu razdeliju po mahalskim đardinima skupljati i brati. Pripovida , šteta ih ostaviti , mogu pasti neubrane , a more se i kaki neuki zalećet u zabranjeno , jedva dozrelo voće i eto jazuka: -Ah, vi vjerovatno mislite na Modiljanija!? Ona oduševljeno: -Kako znate? -Pretpostavio sam, jer sam slično ludi a i rod smo. -Pa to je divno! Sada mi je ta sličnost jasnija.Kakav ste rod? -Moja baba i njegova majka pod istim nebom, sličnim štipaljkama, na lanenu kanafu veš sterale. A bome i sušile i ćumurušom peglale. Joj , što su voljele zadizati suknje. Ono da ih voda ne pokvasi ,dabome. Vi namah pomislili tako nam se očevi potrefiuli. Prije se pralo jal u potoku jal u rijeci. Joj, što su se naprale plahti i posteljina zadižući suknje il haljine. I prtljačom ih klepale i bubale ko da su im one krive za svaki nesuđeni takar . A bome i za neki nakrivo suđeni. -Baš je to lijepo , a tako ste mi vi ,ljepotom i bojama i srcu prirasli. -Pa i jesmo vrlo slični ,a i nismo nimalo nalik. -??? -Jesmo , jer ljepoti ženskoj ne možemo odoljeti,a slikamo mimo akademskih zakona i nije nas briga šta ko misli o našim slikama. Malo ih ko frštulji. Nama bitno je da su nježne , prelijepe, raskošne i nalik djevojčicama koje snimo , koje nam aktove poklanjaju I da se ženama sviđaju. Lijepi smo i pametni ,i nije nam mrsko, što nas ljepote vole , a muškarci mrze. I on i ja smo počeli kao skluptori, ali nismo ludi umarati se tucajući kamen. Zamorno , a ne baš učinkovito i plaho žuljevito, ma koliko kamen mramoran i sedefast bio. Nismo ludi kamen tucati , kada možemo bez napora i sa uživanjem vajati najljepši nebeski dar. Volimo akšamluke, jer čitav život je niz neprekinutih akšamluka. A akšamluk bez žene, tog anđeoskog cvijeta je samo prazno , maglovito ništa i nesuvisla pijanka . I volimo se belsirati, iako nismo blentovije. -U čemu ste različiti? -Ma to je malo nezgodno za izgovoriti , a i ne mere se tek tako objasniti. Pogotovo ne riječima . Nismo toliko bliski da bih vam se,sada vako , praktički na brzinu povjerio ili pokušao nešto riječima bez dodira. Samo ću reći da sam malo sporiji od njega, u … Zašuti Dobri i zagleda se u njene oči. Nakon nekog vremena ili par osvita on joj otvori dušu. -Vidiš mila, Modiljani je glupan bio i umro sa trideset pet , a meni naka izgatala sedamdeset i koji stađun pride., haman osamdeset . A ako budem pošican možda i sa kalendarima prebacim normu prebacim -I ti joj vjeruješ? -Normalno da vjerujem. Bila je malo luckasta pa… recimo uz ostalo , uzela je samo jednu sliku za … sve noći gatanja i uspomena. Takva joj sudbina! -Ista ko i Modiljaniju? Šta je on tu mogo? -Pa što je nije prevario ili podmitio? -Kako? -Pravio se da je ne primjećuje ili joj poklonio portret. -Ti vjeruješ da Suđaja ima lice . -Jok, ti imaš, da prostiš! -Ovo je bilo bolno i ružno. -Nije mila moja,to je bilo nježno i prelijepo.Svaki anđeo ima predivni lik, pa tako sasvim normalno imaš i ti. -To je već bolje; izvukao si se.Po čemu se još razlikujete? -On je volio sutonom, a ja osvitom slikati, a u intermecu…eh, znaš već. -Ah, znam već i zato te nisam nikad vidjela da slikaš? -Kako ćeš vidjeti , spavalice jedna? -Ti si kriv. -Uglavnom. A Modiljani se još verao po krovovima , da tamo boji i travu i zelenu vilu ljušti. Ja jok. I imo je lakovane ćizme pride. Levat ! Štoš se penjat po krovovima , u lakovanim cipelama , sa travama il zelenim vilama , kad imaš pravu vilu na šiltetu , jal dušeku, kad…uh, ma , znaš već. -Da, znam već, naučila sam. -Nisam glup sudbinu izazivati i propuštati svilene dodire. A i na kraju krajeva, poslije je čednije slikati i zadoovljnu i nagu žensku ljepotu pogledima milovati. A šta misliš ,ako se sudbi neka moja slika ne bi svidjela, da li bi mi išta pomoglo osim da pomislim : -I pad je let. -Ne sluti zlo, bleso mila. -Ma ne slutim ja ništa, a mnogi su ničim izazvani zazvali takvo nešto. -Šta to? -I pad je let, a nisu bili anđeli, ko ti il ja, pa da krila imaju . -Baš si mi plaho pametan.Da te ne znam pomislila bih da si uobraženi idiot. -Ma nisam nepametan, ili nisam ko Modiljani, iako još nikad nisam poletio. -Kako to? -Njemu jedna ljepota bila dostatna za dvadeset šest portreta. -Pa? -Meni je dvadeset šest krasota jedva dovoljno za jedan portret. Tajac. On čeka. Tišina. On je u oči uporno gleda , ona muči. Suza joj u oku klacka. -Šta je malena, nešto upalo u oko ili ti se sunce zaplelo među trepavice. -Nije ništa slično? -Nego? -Tužna sam što neću imati svoj portret. -Kako znaš? -Pa reče maloprije , dvadeset šest žena za jedna portret. -I ti mi vjeruješ? -Normalno da ti vjerujem,nikad me nisi slagao. -Ne brini se , ti vrijediš za još dvadeset šest žena . Ti si najređa krhka ruža i ime ti je Đejn, iako ja nikada nisam bio Tarzan, već samo Srećo , čim te život u moje odaje poslao. Imaćeš ti dvadeset šest slika i jedan portret , ha nakupimo dovoljan broj osvita. “ Mojsije klima glavom i zaključuje priču: Da bi je odvukao na dušek Modiljani je svojoj Žani rekao : “-Kada ti budem znao dušu, nacrtaću ti oči .” -A Dobri ? -Šta Dobri ? -Šta je on rekao svojoj Žani? -Kad ti upoznam tijelo , poljubiću te u oči i naslikati dušu. -I jel je natakario ?- zabrinut je Deba. -Što mene pitaš. Nisam ti ja biro za izgubljene informacije. Pitaj njega. -Ih , nisam levat da ga to pitam. Znaš da je ko meit taš po tom beglenu. A i nisam glupko , jer glupaci kažu pogled u žemske oči je pogled u njenu dušu. Aha, kako ne. Pogled u njene oči te vodi u rajske đardine ili pržun. A ponekad se i poleti. Jer i pad je let . Nego ne reče nam ; šta bi dalje? -Nakupio se dovoljan broj osvita.-lakonski će Mojsije. Deba: -Jel ženska dobila svih dvaset sedam slika? -Jesi glup,kako to moš pitat. Znaš Dobrog, nikad ne laže, a kad ljubi glavu gubi,valja ova. Lenji će: -Ti ko da si u lakovanim cipelama , i to je sve? -Vidiš li da sam u lakovanim čizmama , konju jedan. Šta im fali? -Ništa , samo se ne moš se u njima verati po planini i skidati snijeg sa krova; eto što im fali. -A što bi se ja to vero po planinama u lakovanim cipelama. Il skido snijeg u njima. -Ne znam , možda bude neke preše? -Kake preše konju jedan konjcki? -Možda neka Žana zakuka – upomoć zino vuk . -I ti misliš da će žensko zvrištati zino vuk i da će baš mene pozvati u pomoć. -Nikad se ne zna , a ja bih te pozvo. -Šta imaš ti mene pozivati upomoć, konju lipcanerski jedan, nisi peder. -Mislim , moš se okliznuti i strmeknuti niz kaku liticu il s krova da Lenji i ja kontamo na koji si način presvisno; jal si crko , jal si krepo, jal si rikno , jal lipso, mandrkno ili si samo vrat slomio. -A šta se vas dvojicu debila tiče kako ću ja skončati? -Normalno da nas se tiče , jaran si nam. Deba, dobar mu ovi izraz skončati, ko da ga je Dobri nacifrao. -Jes, al ima jednu falinku. -Koju? -Neće neupućeni čojk znati kako je Mojsije skončo. -A vi ćete ,ko biva znati mahlukati blesavi. -Jašta ćemo nego znati. -Kako? -Fino , Dobri će naslikati mjesto zločina i onda ćemo ocijeniti kako si skončo. -Dobri, i ti'š me naslikati ako se strmeknem? -Hoću ako išta od tebe ostane i ako me njih dvojica nagovore da prije slikanja skinem lakovane čizme, da se i ja ne strmeknem. -Kako misliš , ako šta od mene ostane i čije čizme.Moje ili tvoje. -Zavisi kako si zamislio – i pad je let. Ako je predugačak , na belaju si, ništa ne ostaje. Jok moje il Debine. -Što njegove, kad ih nikad nije obuo. A i tolikačke brojeve od laka ne prave. -Nagovoriće ga Lenji da obuče lakovane čizme , makar i tri broja manje ne bi li se i Deba strmekno. -Zašto bi se on strmekno? -Pa jesi li mu jaran ili nisi? -Deba jesam li ti ja jaran. -Normalno da nisi. -Zašto? -Kako ćeš mi biti jaran ,ako u lakovanim cipelama poletiš spasavati neku Dobričinu hanumu,ha ona poviče zino vuk, pa se strmekneš ,prije nego vidiš koji je to vuk zino. Taki levati mi nisu nikad bili jarani. -Joj, kad vuk zine to je belaj.Nikad nahraniti. -I ti bi hranio vuka? -Normalno da ne bih, nisam lud. -A vučicu? -E to je već nešto … Dobri se smješka;taki su oni . Umjetnici u presipanju šupljeg u prazno i obrtanju pameti u nepamet , sve jedna od druge imaginarnija i životnija, a bome i dobre pouke nose. Zapravo ponekad su tako životinjski živopisni da razmišljaju da izdaju zbirku basni. Normalne ne o njima. , nego o drugim insanima. Nećemo sad o poukama , misle mahalaši, nekad ih možda zapišemo i prosvijetlimo neuke prepisivače.. A Mojsije cvjeta , blentovije nisu ni primjetile da nije završio priču o Modiljaniju i našem mazalu. A možda i jesu . Nisu oni baš tolike neosjetljive odrtine i idioti kako se čini. A i znaju kraj priče o suprotnostima njihka dvojice. Modiljani umro od tuberkuloze , iako prepisivači kažu da je umro od upale pluća. Dobrom gatalica i vidjelica rekla da da će umrijeti od starosti. To je onaj ljepši dio priče . Tužniji dio kaže da je dan nakon Modiljanovije smrti , njegova žena , trudna Žana Ebitern počinila “i pad je let ” skočivši iz stana svojih roditelja sa petog katu. Valjda nije voljela izraz “dok nas smrt ne rastavi”!? Pokopali su ih zajedno. A sve ljubavi našeg blentovije su vako il nako , mlade nestajale , a on se sa mahalaškim ponosom nije udostojio da ga pokopaju sa bilo kojom. Čak je toliko sebičan postao da je poslijednju svoju ljubav , koje li koincidencije Žanu , iz sebičnosti pustio da ode od njega . Ne zna se zbog čega ( Da li baš? ) !
Modiljani , Đejn i Blentovije / Iz serijala Oni jašu a Mojsije harmonike baca – XI Epizoda , IV dio
Bookmark the permalink.