Grbovnik, patrijarh Mojsije, oni jašu gusle i na prangijama lete
II Dio
Sastajali se oni još od ranije od 1780.god..Veliki je to pos'o skupit,iscrtat, retuširat,prilagodit,oku svome i papinom i ostalih ugodit.I vuci (zvjeri) siti i sve ovce k'o fol na broju.
Ali ove 1790.g. godine baš požurili iako su svi na broju bili.Posao morali završiti,rok isticao.Požurili Mojsije nešto kaharli bio,valjalo mrijeti pa se dvoumio.Nije ono da je vakat bio,jako je šezdeset i dvije kuke imo.U cvijetu mladosti.Kažu dobar čovjek;pa se oko ujdurme dvoumio.Ne valja na se po stare dane grijeh navući.Ono brat po krstu jeste brat,al'nebesa su nebesa,valja između ladovine i pržuna birat.Nije to izbor ho'š vino ili špricer piti i stolove rušiti.
Dobila dva sveštena lica domaći zadatak:
“Bosni grbove predstaviti a kukavičja jaja u gnijezda uvalit i istoriju „malo“ promjeniti.“
Prekradašili bolan,haman pola svojih mućaka hotjeli zboksati.Triba sve po redu ka'sti.Zasjeli u Kraljevoj Sutjesci jer franjevci u samostanu i crkvi fojničkoj nisu neki nagodan svijet.Ne vole oni mućki i mućaka,pa makar oni došli i iz Sutjeske partiznaske;e i tamo mučki bilo.
Kraljeva Sutjeske je i Bobovac,prestolnica bosanskih Banova i Kraljeva.To je onaj Bobovac što sada je nalik nekom ružnoj planinarskoj šupi.Onaj srednjevjekovni Bobovac je na neki način trebao dati legimimitet sveštenoj lakrdiji.
Oslonili se na štapove.
Biskupski lijep,ukrašen, nekolik'o dijamanata,poneki safir i rubin,može to narodska grbača podnijeti i još toliko i još tisuću preko nekoliko puta..Nema tu ima nema.Mora.Ima tu papa,pa kardinali,pa biskupi,pa episkopi pa njihovi činovnici i garde,pa obični fratri i đakoni.Treba sve nadolmiti.Ove đakone za kraj ostavismo jer bi oni k'o narodu trebali milostinju davat.
A ‘di si ti vidio,bolan,da bilo koje svešteno lice svijeta il’ bogomolja,crkva,džamija,sinagoga ili neki hram milostinju daje.
Znamo svi će reći nikad i amin.
Nećete se prevariti. Nijedan sveštenik,ni jedna crkva od manje(g) do velje(g) nikad ni cvonjka.Bio on latinski fratar ili papa ,pravoslavni, pop ili patrijarh, čifutski rabin,farizej i saducej, muslimanski hodža ili reis, budistički monah ili dalaj lama ili urođeničkih šamančića i šamana ; ne da on milostinje.Nije naviklo svešteno lice davati, već uzimati,najčešće otimati.Svi znaju onu o popu (fratru,hodži) kad se davio i udavio.
U sveštenih lica i karaktera je duboko ukorijenjena želja:poklon,zlato,dragi kamen,lovu, dolar,frank, eur,jen ili juan otimaj i otimaj i opet i opet otimaj i otimaj makar one krvlju naroda gladnih bili obojeni.
Patrijarh svoj štap nije ukrasio.Jok,lukav je on.Njegov je isposnički nalik prosjačkom, vjekovima sveti i maslinov,jal’ sa Atosa, jal’ iz Jerusalima. Štap sve govori:Udijelite mi, siromah sam.
Kažem na štapove se naslonili,pomolili se i prekrstili.Jedan slijeva na desno,drugi sa desna na lijevo.
Ja se zaibretio,jedan se naopako krsti garant.Nemože to ,jedna je to vjera,morali bi isto radit k'o što uvijek rade.A onda skontam i sam sebi kažem:
„Jok ne griješi ni jedan.To se oni dogovorili da jedan bude odraz drugog, ko ono u ogledalu ili kada se dva blizanca ili dvije budale krste.Pametni su oni,Savle ih,lažni apostol svemu naučio.A možda se pocijepali u vjeri.“
Jedan se krsti sa pet a drugi sa tri prsta.Dum'o jal’ ne dum'o isto ti se piše.Ovu foru nikako nisam mogo skontat.Ili je neki svetac ili patrijarh sakat na jednu ruku bio;ili se isti jako iz ćenife vratio dva mu prsta kenjava bila ,pa se on bez njih krstio.Puk vidio pa se i on tako počeo krstiti.
Billie Holiday, je rođena i Filadelfiji i nazivana “kraljicom džeza i bluza”. Prema muzičkim kritičarima, još se ni jedan džez-pjevač nije približio njenim interpretacijama.
Jutros su u jednu rečenicu hroničari spracali vaskoliki život jedne predivne Dame. Umorni smo od aferimisanja neznalicama.
A opet , nešto kontamo , kad bi nas prisilili da Damu sa cvijetom ukosi opišemo u jednoj rečenici mi bi se igrali papagaja i ponovili naslov njene autobiografije.
-Ledi pjeva bluz.
Joj, kako ta Ledi ,sa svjetlošću u srcu , pjeva. Nema veze što nije sa nama. Ona nam svoj sonorni , samoj muzici nalik glasom, i dalje puni dušu milinom.
A život joj nije počeo lako. I možda je nije mazio. No ona ga je živjela, kako je htjela.
Ovo prvo nije bio njen izbor. Ostavši rano bez oca, đez gitariste, morala je početi da radi u javnoj kući kao čistačica. A to je značilo i…
Ma , znate te truhle , pogane muškarce , kukavice biti. Kad zapaze ljepotu , bez obzira na njenu nevinu čistoću, oni polude, kao da nemaju mozga. Uglavnom i nemaju. Jer samo čovjek bez pameti može plaćati ono što je sveto : žensku ljubav. To se ne može posjedovati i kupiti. Samo čista srca zasžuju tu ljubav. A pogan ne žali dati sve, samo da je posjeduju.
A ona, šta će , moralo se. Bilo je gladi u njenom domu.
Ali, u svakom zlu ima neko dobro. Njena ranjena duša se dala muzici. Soul se predala soulu. I džezu.
Muzika je osjetila njeno biće, poklonila joj se i uvukla je u svoj svijet. Kao i svaki svijet i muzika ima svjetlo i tamu.
Sa osamnaest godina kreće ka zvijezdama. I muzici najviših standarda. Sa Beni Gudmanom snima svoju prvu numeru : ”
“My Mother´s Son-In-Law”.
Poslije je sve bilo lako. Radila je sa svim velikanima tadašnje muzike.
Još od pranja podova u javnpoj kući , u duši nosi žig ponižavajućih rasnih konflikta, netrpeljivosti i segregaciji . Naučila je bijele misli su sasvim proste : Novac može sve.
Sve se ponavlja i na pozornici, gdje je ona vladarica.
Krhka duša nosi bunt.
Ona postaje Lady Day sa bijelom gardenijom u kosi.
Prelijepa je i mila. Dodajte glas i imate anđela, urođena otmenosti kojoj nije potreban glamur.
Muzika je bio njen jedini slobodan izbor i pravi život.
Ostalo , njen kasniji život,je započeo u javnoj kući i te balsti se nije mogla riješiti.Opijanja, marihuana, heroin i normalno, obojenim uvijek lako sude zbog posjedovanja.
Koliko god su njene pjesme bile žive,melanholične i vrtložne, njen život ih je u stopu pratio. Ne možemo reći i nadmašio, jer njenu miziku ništa ne može nadmašiti.
Dama i buntovnica. Život je djetinje srce skršio, a ona se sveti i ne poštuje norme. No , to je njen izbor i ne ulazimo u nepotrebno i trivijalno cjepidlačenje. Nije ona kriva, kriv je muški šovinizam i brutalni nagon.
Da li se mogla izvući. Vjerujemo da nije. A možda , nije ni htjela. Bila je svjesna, da bit ne može promjeniti. U duši je ostala Grlica mila i bijela.
Ono što vrijedi su njene pjesme. I njen pogled koji miluje dušu. A kad pjeva boli.
Ima u tom njenom glasu mnogo toga i samo lijepog, nježnog i produhovljenog.
Melanholije , erotike, starastvenih balada i gorkih, tagičnih priča „crnog“ Harlema u još crnjoj bjelačkoj Americi. Ponekad se čini da joj muzička pratnja nije ni potrebna. Njen glas je čista, produhovljena muzika.
Hvala , Bijela grlice za svaki zvuk koji si pustila i poklonila ovom crnom svijetu.
Umrla je u četrdeset petoj godini 17. jula. 1959. U Harlemu, New York.
Rashlađuje se dan u večer… Pij toplinu iz moje ruke, krv moje ruke krv je proljeća. Uzmi moju ruku, uzmi moju bijelu ruku, uzmi čežnju mojih uskih ramena… Bilo bi divno osjetiti jedne jedine noći, ovakve noći tvoju tešku glavu na mojoj grudi.
II
Bacio si crvenu ružu svoje ljubavi u moje bijelo krilo – ja čvrsto držim vrelim rukama crvenu ružu tvoje ljubavi što brzo vene… O vladaru hladnih očiju, primam krunu koju mi pružaš, što saginje mi glavu prema srcu…
III
Svog gospodara danas vidjeh prvi put, dršćući odmah ga prepoznah. Sad dobro ćutim tešku mu pest na svojoj lakoj ruci… Gdje je moj zvonki djevičanski smijeh, ženska sloboda uzdignute glave? Sad dobro ćutim čvrsti mu stisak oko mog drhtavog tijela, sad čujem stvarnosti tvrdi zvek pod mojim ružičastim, ružičastim snima.
IV
Cvijet si tražio našao plod. Tražio izvor našao more. Tražio ženu našao dušu – razočaran si.