Uskršnja trilogija

Može biti umjetnički rad priroda
Krijes na žalu
Može biti umjetnički rad drvo i priroda
Uskršnje svitanje

Može biti ilustracija
radost Uskrsa

Uskršnja trilogija


 Patos predaka utkan u porodičnu tradiciju , dobrim dijelom određuje bivstvo svake jedinke. Sentiment nastao na toj ostavštini je duboko ukorijenjen u svaku poru svih nas. U zavisnosti od naše spremnosti da se vraćamo vrijednostima koje naslijeđujemo , a koje nikad ne blijede i ne gube ni sjaj , ni   izvišenosti ; toliko smo srećni i ponosni na naše djetinjetvo, naše pretke i  naše upomene.

Imati  znanje , kreativnost  ili bilo koju drugu  mogućnost da ta sjećanja i osjećanja  izrazimo i nenametljivo prenesemo na potomstvo ili podjelimo sa drugima  je nemjerljivi dar Bogom dat.

Nakon slike Crveni sljez , mir i vječnost , kao logičan slijed , Galerija Yossemin se javlja sa novom tematskom Uskršnjo  blagdanskom trilogijom :

-Krijes na žalu

-Uskršnje svitanje

-Radost usksa

***

1.Krijes na žalu

Prema  obrednom  narodnom vjerovanju vatra je veliki izvor moći. Za kršćane je  simbol mučeništva, ali i vjerski žar i pobjede svjetla nad tamom.

Pred nama je  tipičmi Uskršnjii krijes  na Veliku subotu koji  je izmješten  na neku  nestvarnu plažu .

U prvi mah pomislimo da se to  umjetnica vratila u mladost i  pjesak Baćvica, kada je mladost , dozivajući ljubav , na plaži palila krijesove i preskačići ih tjerala demone iz i oko sebe, dozivajući ljubav.

No, nestvarna  ljepota plaže , plam vatre koja svojom svjetlošću obasjava  plavetno more koje se gubi u svom violetnom beskraju i neodređenom nebeskom crnilu , smješta  kompoziciju  na neku od idiličnih  kaštelanskih plaža-

Velika subota je dan tišine i bdijenja , beskrajne tišine i molitve  , kad sve nijemi pred nadolazećim  čudom koje se osjeća u vazduhu. U Noći bdijenja ili “majci svih bdijenja“ (Sveti Augustin ),  se slavi cjelokupna povijest hrišćanskog spasenja .  Krijesom završava  Veliku subotu. Obično oko krijesa vri od naroda , posebno  mladosti, jer svećenik pali uskršnju svijeću u ognju koji obasjava crkvu.

Ali umjetnica izbjegava populističku zamku i kao da nam želi reći da je kuća Gospodnja tamo gdje se skupe vjernici , mole se i slave Bogu, izmješta scenu na morsko žalo.

Sad već mitska slika Krijes na žalu , u svojoj dostojanstvenosti i uzvišenosti , svojom tišinom u kojoj  vatra skoro ne pucketa , nas vraća u nepovratno prohujalo  doba naše   mladosti , kad sve je bilo čisto i naivno   , obojeno nevinom beskrajem i  Božanskim mirisima mora i neba, a duša izgarala od želje da se vine u taj čudesni  beskraj Božankog stvaranja i ljepote.

2.Uskršnje svitanje

Vazmeno bdijenje još nije završeno. Duboka tišina je svuda okolo. najistrajniji bdiju, umorni spiju. Ipak sve je zamrlo.

Umjetnica baca pogled na krajolik i bojom bilježi rađanje Uskršnjeg dana.

Svjedoci smo trena , kada se tanka crta u smjeni  noći i  dana zalediila. I na slici i u stvarnosti.

Kažu da postoji taj tren , taj treptaj kada sve stane , sve zamre , kada dašak vjetra zastane u krošnji drveta , kada ptice izgube glas, kada vali izgube šum, vode prestanu da teku ,a miris Neba nadjača svaki šum i pokret , svaki osjet u nama.

Još kažu da je to trenutak kada se otvara nebeski prolaz da se Anđeli  uspinju na nebo , poslije uspješno ili manje uspješno obavljenog posredovanja , i vrate se domu svome , ma gdje to bilo.

A mi kažemo sretnica je ona koja ima hrabrosti i znanja da zabilježi taj trenutak.

 Nije mrkla  noć , svijetli dan dan još manje. Ovo nestvarno svitanje je dodatno oplemenjeno izborom boja i kontrasta. Paučinasta trava od limunove , do boje brnistre kao da plete maglu oko krivudavog potoka i drveća koje tvori neveliki šumarak.

Proljetno svitanje. Ni java , ni san. Iz te sumaglice probija se pejsaž obasjan nježnom roskastom, treperavom , imaglicom kao odsjaj sunca koje trenutak poslije treba da se rodi.

U tihom svitanju ovom ,kojeg malo koji smrtnik ima priliku za života da vidi , skrivena je tajna nadolazećeg uskrsenja .

Uskrs  , tako blizak , umilan i molitvama dozivan , mnogim stanovnicima Zemlje blagoslovljeni dan , može da se javi i podari svoje blagodati janjadima Božjim .

3. Radost uskrsa

U eto nas , tamo kraj onoga što smo čitavu noć čekali !

Radost Uskrsa .

Nismo mogli dočekati da se boje sklone i osuše , da se nered stvaranja skloni , morali smo vam odmah , bezuslovno i nepretenciozno predstaviti novu čaroliju cijenjene umjetnice.

Eksplozija vedrih i nježnih boja , razigrana umjetnička ruka , veseli , kratki i nestašni potezi kista , suze radosnice , bremenitost i bogastvo izraza čini umjetničko djelo jedinstvenim i nedostižnim.

Nismo se htjeli zaletati i onako na prvu zapisati opažanja.

Oni nama hvale :

Julije Knifer, Edo Murtić,Marijan Jevšovar , Ivo (Ivan) Šebalj , …,Vatroslav Kuliš, Igor Rončević ,Zlatko Keser, Duje Jurić…,Gordana Bakić,Koraljka Kovač…

Ma , hajte molim vas! Mora da se šale . (Provjerite) / Svaka last svim pobrojanim umjenticima , ali sve je stvar umjeća , intelekta , mašte i vještine odabira, ili što bi se pučki reklo :

” Sve je u lakoći pokreta ruke i mekoći kista.”

Da , da ! U lakoći pokreta ruke i mekoći kista.

To je Radost uskrsa.

Veseli koloplet radovanja , raznobojnih ukrasnih i tucanih jaja , dječije cike i mirisa uskršnjih kolača , pučke igre i mladalačkog smijeha , obojeni svjetlošću sunčanog dana svojom umilnošću i uzvišenošću ispunjavaju srca nadom da je ovaj svijet predivno mjesto za življenje .

Bookmark the permalink.

Komentariši