Bosna zemlja Božije milosti – Pred ponoćna Galerija

Nježan dan  Mrtva priroda i privjesci

Nježan dan                                                                            Mrtva priroda i privjesci

 

Četiri godišnja doba  Rubinove ruže

Četiri godišnja doba                                                          Rubinove ruže

 

Svijetlo u đardinu  Svijet igre

Svjetlo u đardinu                                                                       Svijet igre

 

Svijet čarolija  Sunčev sjaj

Svijet čarolija                                                                          Sunčev sjaj

 

Leptirići  Svijet pločnika

Leptirići                                                                            Svijet pločnika

 

Mirisni cvijet ljubavi  Čarobna noć

Mirisni cvijet ljubavi                                                              Čarobna noć

 

Zvizdan   Djevojčica sa fransuskom kapom među ružama

Zvizdan                                                                     Djevojčica sa francuskom kapom među ružama

 

Plavetna duša   Šumica i Modra rijeka

Plavetna duša                                                       Šumica i Modra rijeka

 

 

 

Prever – Ne sanjajte

Ne sanjajte,
samo ubacite karton,
pa rintajte,
šljakajte,
rmbajte,
crnčite…

Ne sanjajte,
elektronika će sanjati za vas.

Ne čitajte
elektročitač će čitati za vas.

Ne tucajte više,
elektrotucač će to raditi za vas.

Samo ubacite karton,
rintajte,
šljakajte,
rmbajte,
crnčite.
Ne počivajte nikad.
Rad počiva na vama.

 

Bleki – Zaboravljam

 

 

Jednoć dok si mi bježala

sanjao sam da ležim na samrti

čovjek zna biti blesav

zar ne mila

 

samrt ko svaki san

nježna i nepoznata

igra se ljepote i mami

kaže ne treba mi budućnost

nudi mi dveri

 ključe zlatne pokazuje

 

 

sklonićemo tamne oblake

nacrtati nježna polja

igraćemo se ljubavnika

valjaćemo se na sunčanim livadama

krhko nebo će se stidjeti

što mirisni đardin vrišti

ljubi me maleni

 

i samrt može biti naivna

nije me mogla prevariti mila

srce je bilo hladno ko suncokret u ponoć

duša je prigrlila tamno kamenja

bježeći od dveri

što epp su zvjeri sa zlatnom tijarom

 

zašto se igrati ljubavnika

kad ljubav nije igra

zbog čega da se nebo stidi

u đardinu ničeg sablažnjivog nema

samo se vole čovjek i žena

 

 samrti lako odoljeh

dadoh joj nogu

blago da se ne naljuti

ali zaboravih kako da dozovem život

tebe ljubavi moja

 

Davorin Popović – Pimpek

 

 

 

Davorin Popović – rođen Sarajevo, 23. rujna 1946. – vinuo se među zvijezda iz Sarajeva, 18. lipnja 2001.),  jugoslovenski i bosanskohercegovački glazbenik , pjevač benda Indexi.

Šta reći o Davorinu a da već nije rečeno. O onim zvaničnim , nemuštim biografskim zapisima.

Pimpek.

Bio je kofrčast, ali nije zbog toga dobio nadimak. A tko da zna? Mahala daje nadimke kada i kako joj se prohtije.

Prijepio mu se taj nadimak. Davor se nikad zbog toga ljutio, iako je svako  mogao izgovoriti:

-Hej Pimpeče , đes'ba jaro. Ješta mai…,

on se nije ljutio. vremenom , postajući sinonim grada , zemlje i okolnih dunjaluka  i nadimak se gubio.

Postao je Pjevač.

Ne zbog njegove poštapalice:

-Slušaj ba, da ti Pjevač nešto kaže…

Več zato što se rodio i umro  kao pjevač . Najveći ikad rođen na balkanskim prostorima, a bome i mnogo šire.

Indexi i Pjevač su svijetu darovali smjernice kako se radi filigranski, izbrušeni, poetični rok sa izuzetnom elegancijom i gospodskom finićom , koji je je zadovoljio muzičke i estetske ukuse najstrožeg sudije na svijetu : Sarajevske čaršije.

Pimpek je usnio relativno mlad.

Odlučio je da ode, kada je shvatio da su njegovo Sarajevo Grad čednosti i njegova Bosna Zemlja božije milosti sigurni od zla.

Umro je zadovoljan.

Čitav život je radio ono što je želio i volio.

Bio je PJEVAČ legendarnih Indexa.

Jedino je on imao tu čast da bude njihova ikona.

Sascvim zasluženo.

Iza Indexa i njega je ostao najsavršeniji muzički opus u  globolanim okvirima.

I dok je Grada čednosti biće i Davorina , Indexa i njihove savršene muzike.

I pjesama ljubavnih.

 

 

Vikont Anri Mari Rejmon de Tuluz-Lotrek Monfa – 6. Zapis L.P. u 10. Poglavlja

  1. Karmen Guden – Pralja

 

Slike iz početnih  perioda stvaralsštva  Pralja i  Crvenokosa  nam daju uvod u početak  evolucije Tuluz-Lotrekovog slikarstva i njegov bijeg od klišea Salonskog ( Akademskog slikarstva)

 

Srodna slika     Srodna slika

Anri de Tuluz Lotrek – Pralja  1886.                      Anri de Tuluz Lotrek – Crvenokosa   1890. godine

Njegove slike o ženama su mnogorbojne. Nekako logično. Njegova  opsjednutost ženama je bila anegdotična i romantična. Volio je žene, bez obzira na uzrast i status ili čak i izgled.

Milje u kojem je živio i njegovo zanimanje  upućivali su  ga  na   pralje, pjevačice, plesačice, konobarice , modele, švelje … ,  što je na Monmarturu  ( čitaj Pariz ) najčešće  bila fasada za najstariji zanat na svijetu.

Žena je žena, ljubav je ljubav mislio je Tuzluz – Lotrek. A on sebi nije moga dozvoliti luksuz da previše bira. Mogao je. Roditelji su mu bili enormno bogati i nisu škrtetarili prema Roriju. Ipak kao i svaki čovjek se nadao pravoj ljubavi.

Bio je veoma inteligentan i racionalan. Bio je u pravu kada je shvatio da se žene moraju poznavati da bi se voljele, naslikale ili pisalo o njima. A kako upoznati žene?  Potruditi  i nači načina da je privučeš,  da je osvojiš ili barem zainteresuješ da provede vrijeme sa tobom  i onda  podjelite  intimne trenutke .

Ni jednog trenutka Tuluz-Lotrek nije prestajao biti svjestan svoga hendikepa. Našao je načina da da bude popularan i privlačan među ženama.  Inteligentnoim povezivanjem  obrazovanja, pričljivosti, aristokratski manira i uglađenosti kombinovani sa bojažljivošću u ophođenju  sa ženama, i normalno novac koji mu nikad nije nedostajao , činili su ga,  često ,  poželjnim u očima  žena kojima nije trebalo mnogo. Preživljavati dan za danom.

A i one su , najčešće, bile usamljene i željne nježnosti . Site su muškaraca koji bezosjećajno traže  seks za  novac na jedan tren, tegobnog života i beznadežnosti. Druženje sa slikarom im bio dobrodošeo predah između prethodne i slijedeće bijede.

Ipak trebalo je poteći vremena dok žene ne  postanu Rorijeva  rutina.

Po dolasku na Monmartr sjedio bi ukafanama ,pravio je  skice , nejasnim skoro isprekidanim , krivudavim linijama, iz kojih su nastale njegove   slika prizora iz bordela, kabarea, pozorišta, cirkusa i plesnih dvorana  po kojima je postao slavan.

Vremenom su se na tim skicama  , iz kojih su nastale nikad zaboravljene  slike,   mogli uočiti  likovi najslavnijih    pjevačica   Ivet Zilber ili Luiz Veber.

Ali trebalo se uspeti do tih vremena.

 

1.Pralja

 

  1. Anri de Tuluz Lotrek, tri godine po dolasku na Monmartr, još uvijek bojažljivi sudionik dešavanja u boemskom kvartu je naslikao jednu od svojih najčuvenijih slika : Pralja. Slika je portret   modela Karmen Guden, koja mu  je od tada  vrlo često   pozirala. I ne samo to. Postala je njegova ljubavnica. Možda i najomiljenija , vjerovatno i ljubav života.

U životu Tuluz – Lotreka ima previše slučajnosti da bi to bila slučajnost.

Jedne večeri  , na izlazu iz jednog restorana , Tuluz-Lotrek je sa oduševljenjem gledao misterioznu , razigranu i lepršavu mladu ženu , čija je crvena kosa bojila zlaćanim tonovima veče na Monmartru. Prijatelju pored sebe nije krio oduševljenje:

“Ona je zadivljujuća! Kakav miris ima! Bilo bi tako divno da ona bude moj model!”

Upornost u svemu, u slikanju, u bolesti , u  taganju za nepoznatim je dovela ovu  „đavolicu“ u njegov život i na slikarsko platno, da generavcijama koje tek treba do stasuju pokažu šta je vrhunsko slikarstvo. Ili jansije rečeno,  kako se nekada sa ljubavlju  slikalo.

Nije odustajao dok je nije pronašao. Pa Monmartr baš ni nije veliki. Odrasloj osobi svakako, čovjeku sa bolnim , izlomnljenim , krhkim dječijim nogicama je ogromna đungla.

Slutite. To je bila Ona , Karmen Guden,  njegov model. Svi biografi i usputni bilježničari neće propustiti da je deklarišu kao  pralju i prostitutku.

Kakve to veze sa životom, slikarstvom i odnosom dvoje ljudi ima?

Trebali su jedno drugom, našli se , ponudili i dali , a i uzeli sve što im se svidjelo. Život je ijednom i drugom u tim vremenima druženja bio podnošljiv.

Toluz – Lotrek je upoznao Gudenovu , iz svih uglova, onako kako je zamislio da treba da upozna ženu koju će da slika. I slikao je, neumorno i sa strašću, u različitim pozama, ambijentima, strastima i osjećanjima  i različitim slikarskim tehnikama.

Da li su zbog toga slike sa Crvenokosom Karmen  tako životne , uvjerljive i gledaocu veoma bliske?

U jednom pismu majci koje datira iz 1884. godine Lotrek je zapisao:

„Slikam ženu crvene kose  koja je apsolutno zlatna.“

Ljudi pomišljaju da je zlato žuto. Ali boja pravog, starog i najvrijednijeg zlata je crvena.

Opisati sliku Pralje a ne uporediti je sa nekom drugom slikom u kojoj je model  Karmen Guden je tek polovičan posao. A to priča o Tuluz – Lotreku ne zaslužuje, jer slikar je veoma kompleksna , intuitivna , inteligentna i nadarena ličnost.

Još moramo shvatiti da je Pralja slikana nedugo po završetku školovanja u ateljeu krutog tradicionaliste i salonskog slikara  Leona Bonata   . I vidan je uticaj njegovog učitelja.

Svi se slažu u tome , postaje jasno kada se Pralja uporedi sa  Toaletom.

U tom početnom periodu uticaj tradicionalnih i ortodoksnih prikaza modela je izražen. Slika Pralja je slikana na uzorima Renesanse i kasnije opšteprihvaćenog slikanja. Kontrasti ravnomjernih  tamnih i svijetlih površina.   Karmen je obučena u izrazito jarko  bijeloj  bluzi.

Subjektivna implikacija  da praljina  bluza mora biti čista i savršeno bijele boje  ?

Vjerovatno ima i toga.

Ali , slikarev cilj je da bluza ( samim tim lik pralje )  bude  izvor svjetlosti , a ne prozor koji bi logično trebao da bude pravi  izvor. Deo kose koju svijetlost prozora ne dotiče je svijetlija, bojena tamno crvenim do brao nijansi, za razliku od osvjetljene koja je data mnogo tamnijim nijansama.

Slikajući ruku pralje, Tuluz – Lotrek nam daje povoda za novo razmišljanje, zašto je ruka , koja je u sjeni, svjetlija od lica direktno okrenutog prema izvoru svjetlosti ;  prozoru. To su nijanse, ali pozornijem gledaocu je to velika razlika.

Lice je mnogo tamnije. To čini  da izgleda  kao da  ruka krade / upija svjetlost , bjelinu od  bluze i jako svijetle tkanine na stolu.

Da li to stičemo utisak da li  ona unutarnja svjetlost  Praljinog bića polako  nestaje i od očekivanog izvora svjetlosti postaje lice koje upija svjetlost?

Njeno anđeosko svijetlo lice  je   čedno zagledano  van prozora, u ono sutra. Bjelina bluze naglašava njenu  u crvenkastu kosu i lice u sjeni.

Karmen je je ljubav jedne veoma kompleksne ličnosti, pa i njegovo razmišljanje mora biti takvo. Ona je žena koja se bori za egzistenciju. Zato nema osmijeha na njenom licu, ali ni ravnodušnosti, ali ni zabrinutosti. Zaklonjenost oka kosom, bojenom najsvijetlijijim , zlaćanim nijansima daje licu blag izraz na kojem dominira nada?

Pralja  Karmnen Guden je   anđeo Tuluz- Lotreka , njegova  ljubav,  učinivši je simbolom plemenite čistoće  podario joj vječnost.

Nepodijeljeno je misšljenje da da je Pralja jedno od najkopleksnijih Tuluz-Lotrekovih dijela, daleko složenije nego svi njegovi prikazi iz bordelamkabarea, cirkusa i plesnih dvorana širom Pariza XIX vijeka.

2.Toaleta

Na suprot Pralji ,Toaleta je je slikana nekoliko godina kasnije, kada je Tuluz već uveliko pobjegao od klišea u slikarstvu, oslobodio se tabua prošlosti o počinjao sticati slavu i umjetnosti i u miljeu kojim se okružio.

Akter su isti na obje slike. Crvenokosi anđeo  Karmen Guden. Uz svjetlost kao glavni motiv  ona je jedina konstanta na slikama. Evidentni su otkloni i pristupu slikanju.

Tuluz – Lotrek nije više krut. Sve se mjenja .Nestaju tamni tonovi., uglavnom.

Opušten je i razigran kao njegova djevojčica na slici. Kad je svukao , ogolio  Gudenovu ona nam se odjednom ukazala kao krhka djevojčica, koja možda i žena ,   ali krhkost izbija iz nje.

A onda ugledasmo  posteljinu, dušekluke na podu. Taj Lutuz – Lotrek nije nimsalo diskretan, što bi se očekivalo od jednog aristokrete.Ali on je sada slikar, sto posto, a oni su nemarni, okrenuti slikama i beomstvu. I vole se hvaaliti  uspjesima kod žena.

Ne znamo kako to niko nikad nije primjetio, alči nama se pričinio slikrev lik mna posteljini nedaleko i malo niže od lijevog ramena crvenokose. I još nešto čini nam se da ima pseći položaj i tijelo. Ono što piše o Tuluku – Lotreku govori da je i ova implikacija moguća.

Da vidimo šta je slikar  ushvatio u detaljima Toaleta. Ovo je bio jedan od dana kada ga je tijelo manje boljelo i kada je bio nestašan , zaveden ljubavlju i igrom.

Nemoguće je odrediti doba dana, ni po toaleti. Može biti i jutro kada, „ normalne žene“ rade toaletu, ali i predvečerje kada „one druge“  ustaju iz kreveta i pripremaju se za noć. Dekor odiše sirotinjom. iskrzana slamnata sjedaljka, Limena banjica za pranje i kupanje, mokrinom je obojila  trošni daščani pod .

Mlada žena sjedi , čarapa , dokoljenice i čizma su joj na nozi , ( detalj ponovljen  na  drugoj Tuluz-Lotrekove slici o kojoj će biti riječi), i to bi upućivalo da je toaleta na kraju , da se dama oblači, jer se  ne vidi druga noga.

Ali kod Tuluz-Lotreka to ništa ne znači. Njegovi modeli imaju naporan noćni život. Često se samo svale na posteljinu i umorno ne zaspu bez da su svukule taj slikarev fetiš.

Čaršaf je ležerno obmotan  oko lumbalnog i skutnog dijela tijela, žena je naga. Implikacije? Noć vjerovatno nije provedena bezazleno. Jedino nas krhkost   žene  sprečava da razmišljamo dalje.

I bukvalno i koloritno Tuluz-Lotrek postavlja kosu, leđa i nogu sa čarapom i čizmom u okosnicu slike. Sve ostalo je dekor, igra boja i naznaka u službi centalnog lika.

Više to nije  onaj čvrsti  crvenokosi anđeo u bijelo bluzi zagledan kroz prozor , koji odiše čednošću   i upija svjetlost.

U središti slike i bukvalno i izražajno  je  lijepa , nježna , krhka crvenokosa žena sa svojim osjećanjima i nedoumicama. Ona  je posrnuli anđeo čija je nagost prikazana ali i diskretno sakrivena . Tuluz – Lotrek još nije spreman pokazati golotinju Karmen Guden u punom svjetlu. To će učiniti u nekom narednom pokušaju, kad bude spreman i to na maestralan način.

Ne smijemo zaboraviti da je Tuluz – Lotreku po vokaciji poeta. To sve njegove slike na neki način dokumentuju. Majka mu je predlagala da bude pjesnik, pisac, ali to je on odbio. Bilo bi mu suviše dosadno pisati o životu koji nije iskusio. A on je htio upravo suprotno,   da živi život i na platnu boji taj život.

Ponekad se čini kao da su njegove slike crtani strip . Slika prizor po prizor. I nastaje priča.

Nejasno izraženi vrat i brada,  duga crvena kosa, na dnu vrata  skupljena u nedefinisanu punđu  Crvenokose su u milimetar  isti kao kod  Pralje.  To je slikarev najveći ponos i izazov. Predstaviti bogatstvo te zlaćane ljepote. Lijepa vitka figura žene ,

I opet je Karmen zauzela ponosnu usopravnu pozu. I ponovo je zagledana negdje ispred sebe. Ali više nije u grču.  Meke linije i boje čine da se stvori ramantični , izgled   žene čiji je pogled možda čeznutljiv, možda samo  zadovoljan.

Palete svijele plave boje , iznijansirane  u bezbroj valera čiuni okosnicu nježnih kontrasata koje zaključuje igra crvene, zelene i žute boje. Bijela boja nanešena širokim , ležernim potezima kista uz modulaciju pobrojanih boja daju slici obiljažje skice.

Ležernost i jednostavnost kompozicije Tuluz – Lotrek je opisao u svom stilu  :
„Crvenokosa žena koja sjedi na podu, gledana sa leđa, naga.

 

Nastavak slijedi 27.9.2019. u 21 09.

Indexi – Povratak Đeka trbosjeka i ostalog zla / Song -Lyrics

Ulica prkosa  Udovička ruža    Noć punog mjeseca

 

Ljudi sad vam reci moram

Crni da su dosli dani

Covjek sad svaki zivi sam

Duh strasni Dzek Trbosjekov luta svud

 

Znam u mnogim ljudima na svijetu

Sada se krije on

Sva ta krv

U kriku radionica smrti rasuta tece svud

 

Tu na ovoj suludoj planeti

Zivot je divna stvar

To su bile rijeci stare baba Lujze

Koja je mrtva sad

 

Ja sam danas tako tuzan

Kome da vjerujem sada

Kada svi su ljudi stranci

Duh strasni sad mrznje pun luta svud

 

Znam u mnogim ljudima na svijetu

Sada se krije zlo

Sto je tu

U krvi zapisalo pjesmu

Novac je sreca sva

Tu na ovoj suludoj planeti

Zivot je divna stvar

To su bile rijeci stare baba Lujze

Koja je mrtva sad

 

Ipak tamo u daljini

Sada vidim jedno svjetlo

O da li cemo ikad poci

Tim putem sto vodi nas ka ljubavi

 

Sad u noci zalutalo jutro

Ljubavi trazi put

Mada zna

Da vise prijatelja nema

Novac je sreca sva

Tu na ovoj suludoj planeti

Zivot je divna stvar

To su bile rijeci stare baba Lujze

Koja je mrtva sad

 

 

 

Oprezno sa bojama

 

 

Upozoravaju žene – oprezno sa bojama.

 

Mi ne kažemo oprezno sa bojama.

Mi se pitamo :

Šta će ženama  boje?

One su najmirisavije i najsvjetlucavije cvijeće u muškom srcu i  duši.

Žene su nježne grlice kojima ne treba lažni sjaj i tuđe perje.

One su i  bez boja  ukras djetinjih i muškarčevih ponosa  i ljubavi.

 

Boje prepustimo tamo gdje su usaglašene sa namjenom :

Urođenicima, umjetnosti, modi , manijakalnoj tetovaži…

 

Francesca Gagnon ~ Querer / Song – Lyrics – Prevod na Bosanski jezik

 

 


    

 

 

Querer

 

Querer

Dentro del corazón

Sin pudor, sin razón

Con el fuego de la pasión

 

Querer

Sin mirar hacia atrás

A través de los ojos

Siempre y todavía mas

 

Amar

Para poder luchar

Contra el viento y volar

Descubrir la belleza del mar

 

Querer

Y poder compartir

Nuestra sed de vivir

El regalo que nos da el amor

Es la vida

 

Querer

Entre cielo y mar

Sin fuerza de gravedad

Sentimiento de libertad

 

Querer

Sin jamás esperar

Dar solo para dar

Siempre y todavía mas

 

Amar

Para poder luchar

Contra el viento y volar

Descubrir la belleza del mar

 

Querer

Y poder compartir

Nuestra sed de vivir

El regalo que nos da el amor

Es la vida

 

Querer

Entre cielo y mar

Sin fuerza de gravedad

Sentimiento de libertad

 

Querer

Sin jamás esperar

Dar solo para dar

Siempre y todavía mas

 

Amar

Para poder luchar

Contra el viento y volar

Descubrir la belleza del mar

 

Querer

Y poder compartir

Nuestra sed de vivir

El regalo que nos da el amor

Es la vida

 

Querer

Dentro del corazón

Sin pudor, sin razón

Con el fuego de la pasión

Y volar

 

Želim

 

Želim

U srcu

Bez stida, bez razloga

Uz vatru strasti

 

Želim

Ne osvrćući se

očima

Uvijek i potpuno

 

Ljubav

da se bori

leteći protiv vjetra

da otkriva ljepotu mora

 

Želim

I da dijelimo

Našu žeđ za životom

Dar koji dobijamo od ljubavi:

život

 

Želim

Između neba i mora

bez gravitacije

osjećaj slobode

 

Želim

bez ikakvog razmišljanja

poklanjati i samo poklanjati

uvijek i potpuno

 

Ljubav

da se bori

leteći protiv vjetra

da otkriva ljepotu mora

 

Želim

I da dijelimo

Našu žeđ za životom

Dar koji dobijamo od ljubavi:

život

 

Želim

Između neba i mora

bez gravitacije

osjećaj slobode

 

Želim

bez ikakvog razmišljanja

poklanjati i samo poklanjati

uvijek i potpuno

 

Ljubav

da se bori

leteći protiv vjetra

da otkriva ljepotu mora

 

Želim

I da dijelimo

Našu žeđ za životom

Dar koji dobijamo od ljubavi:

život

 

Želim

U srcu

Bez stida, bez razloga

Uz vatru strasti

letjeti